Creatie & Campagnes

Nederlands bureau maakt ontwerp voor zelfrijdende auto van Volkswagen

Claartje Vogel, redactie | 9 maart 2017, 14:35

Khanna \ Reidinga helpt Volkswagen zijn toekomstvisie op mobiliteit vorm te geven

Dit is Sedric, de eerste zelfrijdende auto van Volkswagen Group. De naam, het logo en de identiteit van de auto zijn ontworpen door het Amsterdamse bureau Khanna \ Reidinga. Je ziet deze auto nog niet op de weg: het is een concept waarmee Volkswagen zijn toekomstvisie op mobiliteit laat zien.

De auto rijdt volledig op basis van kunstmatige intelligentie: de meest geavanceerde vorm van autonoom rijden op dit moment. Hij heeft geen chauffeur, stuur of pedalen. De ontwerpers vertellen dat het niet echt een auto is, meer ‘een soort huiskamer of lounge’.

Volledig autonoom

De auto is dan ook huiselijk ingericht, met planten en bloemen die de lucht filteren. Het is niet de bedoeling dat de auto eigendom wordt van één persoon. In de toekomst denkt Volkswagen dat er meerdere Sedrics rondrijden in een stad. Als inwoner kun je via een knop of met je stem een Sedric oproepen. De auto komt dan zelf naar je toe.

Als je in de auto zit, kun je met Sedric praten. Je kunt gezellig kletsen of nuttige informatie vragen over routes, aankomsttijden of een tussenstop bij de supermarkt.

Het ontwerp

De naam Sedric komt van Self (SE) Driving (DRI) en CAR (C). Maarten Versteege van Khanna \ Reidinga vertelt: ‘Het moest een simpele naam zijn die past bij het minimalistische ontwerp van de auto en tegelijkertijd vertrouwen uitstraalt. Deze naam is ook afgeleid van Cedric, de eerste koning van Wessex (red. het oude Groot-Brittanië).’

Ook het logo is minimalistisch. ‘Dit logo past zowel bij de conceptuele aanpak als het geweldige ontwerp van de auto. Geen poespas. De auto is een weldoordachte knipoog naar de toekomst.’

Eerder werk

Khanna \ Reidinga werkte eerder voor Volkswagen. Het bureau bedacht de naam en identiteit van MOIA, de mobiliteitsservice van Volkswagen.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

usps tracking

(26 oktober 2017, 4:24)
I read some articles on this site and I think your blog is really interesting and has great information. Thank you for your sharing.
http://uspstracking1.livejournal.com

Gerelateerde items Volkswagen Khanna \ Reidinga sedric

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs