Premium

Netto reclamebestedingen radio stagneren in tweede kwartaal

De daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is 7,3 procent, maar toen was het WK voetbal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bestedingen zijn wel hoger dan in dezelfde periode in 2012 en 2013. Dat blijkt uit cijfers van het RAB (Radio Advies Bureau). 

De netto omzet was in het tweede kwartaal van dit jaar 60.884.000 euro. Vorig jaar was dat in Q2 65.664.000, maar toen werd het WK voetbal dus gespeeld. De omzet is hoger dan in 2012 (59.865) en 2013 (56.873). 

De spotbestedingen komen uit op 57.778.000 en de non-spot op 3.096.000 euro. 

Top 5 adverteerders
De top 5 radioadverteerders in het tweede kwartaal van 2015 ziet er grotendeels anders uit dan de top 5 in Q2 van 2014. Unilever pakt de koppositie en de autobedrijven Pon en Renault bezetten de tweede en derde plaats. Kruidvat blijft nummer 4 en KPN is gestegen van de dertiende naar de vijfde plaats. Ziggo en Staatsloterij (respectievelijk 1 en 2 in 2014) staan in het tweede kwartaal van 2015 niet in de top 5. Het aantal adverteerders is licht gestegen van 956 in het tweede kwartaal van 2014 naar 967 in het tweede kwartaal van 2015.
 
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: &;Het is jammer dat we de lijn van 2014 niet hebben kunnen vasthouden. Maar het is ook wel te begrijpen, aangezien we in 2015 nu eenmaal geen grote sportevents als het WK voetbal hebben. Gelukkig blijft de effectiviteit van het medium radio op peil. We hebben alle vertrouwen in de komende periodes waarbij er volop kansen liggen voor adverteerders om efficiënt gebruik te maken van de kracht van radioreclame.&;
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie