[Onderzoek] Kamerleden twitteren vooral om zichzelf te profileren

Lastig voor campagneteams: VVD wil campagne voeren op ‘ouderenbeleid’, D66 op ‘vaste banen voor jongeren’ – maar Kamerleden twitteren er niet over

Het Haagse communicatieadviesbureau Lindblom onderzocht het Twitter-gebruik van Tweede Kamerleden gedurende het afgelopen jaar en concludeert: Kamerleden gebruiken Twitter vooral als een verlengstuk van de Haagse kaasstolp. Bijna allemaal hebben ze een eigen account (144 van de 150). In het afgelopen jaar waren 130 Kamerleden daadwerkelijk actief. Samen verstuurden zij meer dan 131.500 berichten. Dat zijn gemiddeld tweets 496 per dag.

Elkaar volgen
Volgens Ewald van Rooij, directeur en oprichter van Lindblom PR PA, gebruiken Tweede Kamerleden Twitter vooral om zich te profileren. Richting stakeholders die betrokken zijn bij hun portefeuilles, hun eigen, vaak regionale achterban, de media en andere fracties. Kamerleden volgen vooral elkaar, parlementaire journalisten en actoren op hun dossiers.

Eenmanszaakjes
Het Twitter-gedrag van Kamerleden laat daarmee goed zien hoe zij eigenlijk stuk voor stuk een eenmans- of eenvrouwszaakje drijven. Kamerleden twitteren vaak over de redelijk specialistische onderwerpen uit hun portefeuille.
Als je kijkt over welke topics de leden van een bepaalde fractie twitteren, dan levert dat een andere woordenwolk op dan campagnemanagers graag zouden zien. Zo zijn ‘ouderen’ bij de VVD-Kamerleden bepaald niet het trending topic dat het campagneteam graag zou zien. Sterker nog, ‘ouderen’ staat niet eens bij de top-75 van meest getwitterde onderwerpen van VVD’ers.

Partijcampagnes
En D66 heeft ‘vaste banen voor jongeren’ als thema benoemd, maar de fractieleden twitteren er niet of nauwelijks over.
‘Het zal dus nog wel wat moeite kosten om Kamerleden op een logische manier in te passen in de social media-campagnes van de partij,’ zegt Van Rooij. ‘Maar je kunt erop rekenen dat ze de komende maanden nog actiever gaan twitteren en ook vaker ‘on topic’ zullen tweeten over de campagnethema’s van hun partij.’

Toptwitteraars
Een beperkt aantal Kamerleden is verantwoordelijk voor het grootste deel van de tweets.
Dit is de top-10 van meest actieve twitteraars in de Tweede Kamer:

1.            Liesbeth van Tongeren (Groenlinks): 5.087 tweets
2.            Paul Ulenbelt (SP): 4.272 tweets
3.            Pieter Omtzigt (CDA): 4.167 tweets
4.            Remco Dijkstra (VVD): 3.660 tweets
5.            John Kerstens (PvdA): 3.389 tweets
6.            Daniel van der Ree (VVD): 3.209 tweets (pas sinds september 2016 lid)
7.            Renske Leijten (SP): 3.209 tweets
8.            Vera Bergkamp (D66): 3.153 tweets
9.            Gert-Jan Segers (CU): 2.843 tweets
10.          Han ten Broeke (VVD): 2.665 tweets

Meeste invloed: Wilders
Lindblom onderzocht ook welke Kamerleden het meest invloedrijk zijn op Twitter. Invloed wordt bepaald op basis van het aantal tweets en het aantal volgers, maar ook op basis van wat er met tweets en reacties gebeurt.
Geert Wilders blijkt veruit het meest invloedrijk. Hij stuurt niet de meeste berichten, maar zijn berichten worden massaal gedeeld en becommentarieerd. Hij heeft maar liefst 714.000 volgers.
Alexander Pechtold heeft ook veel volgers (527.000) maar zijn invloed is veel beperkter.

Omzicht en Klaver
Op de tweede plaats staat de online hyperactieve CDA’er Pieter Omtzigt en op de derde plaats Jesse Klaver. Dat is opvallend want hij heeft maar 48.000 volgers en verstuurde slechts 74 berichten.

Meest invloedrijke Kamerleden op Twitter:

1.            Geert Wilders (PVV) (714.370 volgers)
2.            Pieter Omtzigt (CDA) (36.194 volgers)
3.            Jesse Klaver (GroenLinks) (48.261 volgers)
4.            Frank Wassenberg (Partij voor de Dieren) (1.303 volgers)
5.            Carla Dik-Faber (ChristenUnie) (9.131 volgers)
6.            Fleur Agema (PVV) (28.794 volgers)
7.            Emile Roemer (SP) (157.984 volgers)
8.            Ahmed Marcouch (PvdA) (29.963 volgers)
9.            Alexander Pechtold (D66) (526.954 volgers)
10.          Jan Vos (PvdA) (5.607 volgers)

FOTO: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie