One night stands van de reclamewereld

Opinie | 22 juni 2012, 10:57

Al vanaf het moment dat het me voor het eerst opviel, kwam bevestiging na bevestiging. ADCN, SpinAwards, alle geprezen talenten; de hele reclame wereld draait om one night stands. En dan niet zweterige Madmen sex met de secretaresse. Nee. Merkbevrediging. Knallen en wegwezen, ik heb het over de one-offs: reclamestunten en kortlopende acties die kortstondig een merk in de schijnwerpers zet. En ze worden overladen met prijzen, applaus en eeuwige roem. En de meeste one-offs ontstaan niet eens aan de hand van een goeie strategie en een strakke briefing, maar spontaan onder de douche, waar dan later een merk bij het idee wordt gezocht. Ik heb het al talloze keren zo ervaren én zien gebeuren.

Maar sinds wanneer applaudisseren we voor one night stands? Is het niet het alle grootste goed om een langdurig huwelijk succesvol op de rails te houden? Samen op te groeien, elkaar door en door te kennen en zo voor een succesvolle relatie te zorgen? Uiteindelijk is dát toch wat, mits succesvol, gelukkig en krachtig maakt. Laten we dan toch alsjeblieft niet afdwalen richting een reclamewereld waarin prachtige proposities en briljante thema’s totaal overrompelt worden door unieke, slimme maar o zo korte termijn uitgedachte concepten.

De toekomst van een merk ligt niet in “hit and run” maar in loyaliteit aan je merk en dat bereik je door een langdurige verstandhouding met je klanten.

Over de auteur

Cas Bouhof
Cas Bouhof is oprichter van, en creative director bij Below Enemy Lines. Een coörperatief reclamebureau in Rotterdam, gespecialiseerd in het verwoorden en verbeelden van de waarde die bedrijven toevoegen aan zichzelf, aan de klant en aan de samenleving. Lees meer over Cas Bouhof

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

Dennis Jak

(25 juni 2012, 8:05)
Goed stuk. Wij werken inderdaad al jaren voor dezelfde relaties en zien dat wij daardoor echt in de huid kunnen kruipen van de klant en zijn doelgroep. Onze concepten bedenken wij ook volledig in lijn met doelstellingen en doelgroep. Af en toe komen deze spontaan binnen (ook wel eens onder de douche:-) maar vaker borrelen deze op tijdens gesprekken over deze relatie.
Avatar

Wie is Cas Bouhof dan?

(26 juni 2012, 11:43)
Een goede relatie houdt je spannend door af en toe stomende sex te hebben. En beginnen veel relaties niet na een, als one-night-stand bedoelde nacht? Als iedereen correct in de lijn loopt en vooral mooie en goede merk-doordachte dingen maakt zou het er erg saai uitzien in reclameland. Als we bijvoorbeeld LG-Thief als voorbeeld nemen. Duidelijk een one-off. Maar dan wel een verschrikkelijk goede. Het zou zelfs zo zijn dat de klant het in eerste instantie niet wilde. Nu zijn ze een you-tube hit. Vaak wordt dat dan gebruikt om de klant de volgende keer nog beter werk te laten maken. En als ergens een goede bureau-klant relatie van komt is het wel de gouden leeuwen en lampen die ze samen hebben geproduceerd.
Avatar

Cas Bouhof

(26 juni 2012, 12:09)
http://www.belowenemylines.nl
Klopt, ik ben het helemaal met je eens mits de one night stand een goede relatie teweeg brengt, dit gebeurt echter vaak niet. Sterker nog, merken switchen van bureau naar bureau. En lanceren elke keer weer nieuwe strategieën, nieuwe concepten, nieuwe proposities en winnen daar prijzen mee. Dát is mijn punt. Het lijkt mij dat de geloofwaardigheid naar de klant op de langer termijn hieronder heeft te lijden.
Avatar

ron meijer

(27 juni 2012, 10:44)
@Caspar @Wie is die Cas Bouhof dan? Beste Caspar, Je hebt hier zeker een puntje te pakken. Hoewel zo'n LG natuurlijk wel de uitzondering is die de regel bevestigt. Wel vervelend dat de afzender van die reactie ook weer anoniem is. Wat een vervelende gewoonte toch. Overigens hebben lange termijn ideeën het altijd een beetje moeilijk bij creatieve prijzen. Het nog-nooit-gezien wint het vaak en niet altijd terecht van goede communicatie. Zo vraag ik me af waar die kinderen-van-gescheiden-ouders-campagne bij de ADCN is gebleven? Weet iemand wat daar mee is gebeurd?
Avatar

Astrid Prummel

(4 juli 2012, 8:24)
@Ron: 180 Amsterdam heeft hem niet ingestuurd naar de ADCN. De creatief verantwoordelijken (o.a.) Al Mosely Chris Mendola werken inmiddels ook niet meer bij 180. Maar de campagne won elders behoorlijk wat prijzen, onder meer bij Eurobest (Zilver), Epica (Goud) en de London International Awards (Brons), heb ik mij laten vertellen door Sire's Pim Slierings.

Gerelateerde items One Night Stands Reclamewereld Oneoff's