Premium

‘Onrust op commerciële afdelingen Sanoma/SBS’

Erik-Jan Gelink vertrekt per 1 april en het mediabedrijf zoekt een chief commercial officer die nog sneller stappen maakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ceo Peter de Mönnink roept eens in de maand op donderdag de salestroepen bijeen in club Panama in Amsterdam, vlak naast het SBS-gebouw. Hij houdt daar dan een peptalk om de verkopers van het concern op te zwepen er nog een schepje bovenop te doen. Het is tekenend voor zijn ambitie. De ceo van het mediabedrijf wil grotere slagen maken dan dat nu gebeurt. En dat daarbij mogelijk posities sneuvelen, hoort daar bij. Maar het zorgt momenteel voor veel onrust op de commerciële afdelingen, onder het motto: wie is de volgende?

Er was het afgelopen jaar reden voor optimisme. Sanoma en SBS werden steeds meer geïntegreerd, ruzies tussen aandeelhouders werden bijgelegd, er waren betere kijkcijfers en vtwonen werd het eerste echte crossmediale succes. Het ging in 2014 dus een stuk beter met Sanoma/SBS dan in rampjaar 2013, hoewel het bedrijfsresultaat in Nederland nog wel 11 procent negatief was. Het concern heeft nog steeds moeite de slag te maken naar online en mobiel. De netto-omzet van de digitale tak steeg met 3,1 procent, daaronder vallen overigens ook de SBS-zenders, maar Sanoma meldt zelf dat minder rendement in de digitale business een probleem bleek in 2014. De advertentie-inkomsten in print daalden logischerwijs behoorlijk (door afstoten van niet-focustitels).

Champions League
Met die cijfers in het achterhoofd wil De Mönnink nu mogelijk een tandje erbij op de salesafdelingen van het mediabedrijf. Dit terwijl er vanaf 1 juni met cco Erik-Jan Gelink pas net een nieuwe commerciële koers was ingezet. De opvolger van Marc Stubbé – die afgelopen voorjaar vertrok – was juist door De Mönnink op die plek neergezet, omdat hun samenwerking goed was bevallen. Vorig jaar zei Gelink : ‘Peter heeft me vrij langdurig kunnen observeren toen we samen Sanoma doorlichtten, dus hij weet wat hij aan me heeft. Hij heeft duidelijke plannen en dat is heel goed voor dit bedrijf.’ Het uiteindelijke doel: de de Champions League salesforce van Nederland worden.

Maar voorlopig is het bedrijf nog niet door de voorrondes. Blijkbaar liggen de visies van de twee na driekwart jaar ineens behoorlijk uit elkaar. Met Gelinks vertrek . Dat is net zo opmerkelijk als de per 1 maart van ex-OMG-baas Esther Hendriks die als media strategy director direct grote klanten als Unilever moet gaan bedienen. ‘Een stap waar weinig mensen iets van snappen’, zegt een bron. ‘Zo gebeurt er elke dag wel iets dat de wenkbrauwen doet fronsen en dat maakt het vertrouwen in elkaar er niet beter op.’

Veronica Uitgeverij
Ook zouden er volgens de bronnen problemen zijn bij de salesafdeling van Veronica Uitgeverij. Die afdeling is ondergebracht in Hoofddorp. De jarenlange salesbaas Erik Wijnberg vertrok per 1 maart, zijn opvolger Jan ter Laak stapte over van de salesafdeling van Sanoma. Algemeen directeur David Vink heeft een dubbelfunctie als Chief Digital Officer van het hele concern en dus andere prioriteiten. Het heeft er alle schijn van dat de sales van Veronica Uitgeverij wordt geïntegreerd in Sanoma, zoals al met de andere afdelingen van Veronica Uitgeverij is gebeurd.

Dit alles is vervelend voor het bedrijf dat de wind in 2014 weer een beetje in de zeilen leek te hebben en meer stabiliteit uitstraalde. De nieuwe Sanoma/SBS cco moet dus van zeer goede huize komen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie