Over smaak valt niet te twisten, maar wel iets te zeggen

Kunnen we smaak koppelen aan geluid? Of geluid koppelen aan smaak? Of associëren we smaken toch vooral gestuurd door visuele stimuli?

Met deze vragen deden we een klein taste, image & sound onderzoek tijdens Adnight 2022. Een paar honderd jonge creatieve professionals kwam langs aan de Herengracht 433 om geluiden, beelden en smaken in een test aan elkaar te koppelen. De voorlopige uitslag die daaruit voortkomt:

  • Zuur & geluid = 54% correcte koppeling door het publiek
  • Zoet & geluid  = 54% correcte koppeling door het publiek
  • Bitter & geluid = 70% correcte koppeling door het publiek 

 

 

 

Bij het doorvragen onder het publiek blijken de associaties van de smaken sterker naar voren te komen als het juiste geluidsfragment gekoppeld is aan het bijpassende beeld. Door beeld en geluid passend te combineren, kunnen we derhalve de associatieve ervaring en smaaksensatie vergroten. Het beeld blijkt hierbij leidend voor de omschrijving die het publiek geeft aan het geluid, en met de juiste muziek worden de smaak associaties van het beeld vervolgens versterkt.

Met dit simpele kleine onderzoek wilden Amp.Amsterdam, Chuck Studios en SUE & The Alchemists een speelse schijnwerper zetten op de kracht van de juiste combinaties van beeld en geluid en het gemak waarmee associatieve waarden getest kunnen worden. Mogelijk dat de drie partijen hier in de toekomst samen nog een vervolg aan zullen geven, aangezien er door  onderzoek op hun gecombineerde werkvelden vooral voor merken nog steeds veel te winnen valt.

Diederik van Middelkoop / Amp.Amsterdam: “De kennis vanuit de gedragswetenschappen wordt gelukkig steeds vaker door merken in acht genomen. Wij zien elke dag wat een grote invloed muziek en geluid hebben, niet alleen op content beleving, maar ook op hoe mensen beslissingen nemen. Het ‘System 1’ deel van het brein (als gedefinieerd door Daniel Kahneman) is daarin leidend, en daarom is het goed om communicatie experts hier blijvend van te doordringen. Het gaat immers om de effectiviteit van communicatie.”

Olaf van Gerwen / Chuck Studios: “Wat een goed idee van Amp.Amsterdam om het AdNight-publiek een vraag te stellen en zo kleine ontdekkingen te doen over hoe ons brein werkt. We denken het vaak wel te weten maar deze proef onthult dat we telkens kunnen blijven leren. Het stimuleren van de zintuigen staat centraal in geluid én in beeld. We weten al jaren dat het één moeilijk zonder het ander kan, maar de grote vraag is nog steeds hoe precies werkt. Klank en smaakbeleving zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Dat begint al met hoe woorden klinken: het woord lobbig klinkt ook echt lobbig. Het woord ‘bitter' klinkt scherp en een beetje venijnig, net als de smaak.”

Marieke Riemslag / SUE & The Alchemists: “We weten van Kahneman dat de overgrote meerderheid van onze beslissingen door ons automatische intuïtieve brein voor ons wordt genomen. Hoe dringen we door en vallen we op tussen de stroom van informatie die dagelijks op ons afkomt. Wat zijn de juiste woorden, die het automatische intuïtieve brein aanspreken en echt de hoofden open stellen voor onze boodschap. Naast woorden/tekst wordt de kracht van beeld en geluid onderschat. Door middel van onderzoek te achterhalen wat intuïtieve associaties (beeld / geluid ) zijn die smaak oproepen bij mensen, kunnen we alle zintuigen elkaar laten versterken. Als die juiste combinatie gevonden is zal de toehoorder bij het horen en zien, de smaak proeven op zijn tong.”

De test is nog steeds online te doen via deze link.

Wil je meer weten over de test of weten hoe je het geluid van jouw merk kan laten testen? Neem dan contact op met Maurice Paans van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company

Over Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company
Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company, met vestigingen in Amsterdam en New York, is dé muziek- en geluidspartner voor merken, reclamebureaus en productiebedrijven. Amp.Amsterdam werkt onder andere voor merken als Webex, Zespri, Bol.com, Gojek, Interpolis, Coca-Cola, Albert Heijn, Greenpeace en Audi. Gebruikmakend van haar wereldwijde netwerk in de muziekindustrie en haar samenwerking met Universal Music Group, is Amp.Amsterdam het bedrijf dat de beste muziek, artiesten, componisten, producers en studio's in de wereld voor elk project of elke klant kan inzetten.

Over Chuck Studios
Chuck Studios is het eerste wereldwijde creatieve productiehuis gespecialiseerd in food. Het bedrijf maakt met behulp van complexe technologie spectaculaire reclamebeelden van eten en drinken. Ook helpt het bedrijf merken over de hele wereld om hun Culinaire Identiteit te definiëren. Merken in één categorie hebben de neiging op elkaar te gaan lijken en Chuck Studios heeft een unieke methode om de dodelijke ‘sea of sameness’ te vermijden. De superspecialisten maken hoogwaardige content voor bedrijven en merken als McDonald's, KFC, Unilever, Campina, Kraft Heinz, Jacobs Douwe Egberts en Heineken. Chuck Studios heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam met vestigingen in Moskou, Londen, Berlijn en Los Angeles.

Over SUE & The Alchemists
Organisaties die snappen hoe mensen onbewust beslissingen nemen en hoe je dit naar je hand kunt zetten, verslaan altijd hun concurrentie. SUE & The Alchemists brengt deze inzichten door gedragspsychologie toe te voegen en door vooraf te testen hoe dingen gaan overkomen bij mensen, zodat je geen gok hoeft te nemen in je beslissingen. En dat is nu precies waar wij ons dagelijks mee bezighouden bij SUE & The Alchemists. We doen dit voor tientallen bedrijven, popsterren en buitenlandse politieke partijen. We zorgen dat ze strategieën maken op basis van hoe het in de hoofden van hun doelgroep werkt in plaats van wat ze zelf mooi vinden of verwachten dat er gaat werken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →