Het gesprek bij de koffieautomaat gaat soms maar over één ding, bijvoorbeeld de stijgende energieprijzen. En jij hebt misschien ook een mening of idee over dat ene trending topic. Persoonlijk, en vanuit jouw deskundigheid. Door te reageren op het nieuws word je zichtbaar als expert en kun je een interessante nieuwsbron worden. Soms heb (of neem) je te weinig tijd, maar wil je toch reageren. Hoe pak je dat aan?
Onze mediaspecialisten zien steeds vaker dat het experts en communicatieprofessionals moeite kost om op de hoogte te zijn van het nieuws dat hun organisatie kan beïnvloeden. Ook het reageren op dat nieuws kan een uitdaging zijn.
In onze korte, gratis webinar vertelt mediaspecialist Luna van der Waarde hoe je op de hoogte blijft van de juiste actualiteiten. Daarna leer je hoe je inhoudelijk iets kunt bijdragen aan het nieuws. En dat allemaal in een mum van tijd. Tijdens het webinar leer je:
- Hoe je snel op de hoogte raakt van het laatste nieuws
- Hoe je een reactie op het nieuws schrijft
- Hoe je deze reactie omzet in een overtuigende quote
Alvast vijf tips
Hieronder alvast in het kort de belangrijkste tips. We gaan hier in het webinar uitgebreider op in.
Waarom lees je het nieuws?
Als je het nieuws leest dat relevant is vanuit jouw vakgebied, kun je zichtbaarder worden voor journalisten. Ook kun je aan anderen laten zien dat je een oplossing hebt.
Wanneer lees je het nieuws?
Kies een vast moment per dag waarop je het nieuws leest, bijvoorbeeld tijdens het ontbijt.
Hoe lees je snel het nieuws?
Maak bijvoorbeeld dagelijks een rondje langs de grote nieuwssites en scan de koppen. Of volg journalisten, media en opiniemakers die voor jou belangrijk zijn.
Hoe reageer je op dat nieuws?
Stel vast wat de onderwerpen zijn waar je een sterke mening over hebt. Waar wind je je over op én waarover weet je veel? Schrijf dat op en omschrijf wat je ervan vindt, in een paar zinnen.
Wat doe je met die reactie?
Deze quote kun je gebruiken op social media, in een blog of opiniestuk, of voor een expertquote.
Expert Support
ANP Expert Support, een dienst van ANP Business, helpt experts van kennisorganisaties (en dat zijn álle organisaties die op feiten gebaseerde expertise in huis hebben) aansluiting te vinden op het nieuws en onder de aandacht te komen van media.
Je kunt reageren op het nieuws in de vorm van bijvoorbeeld een quote, een podcastaflevering, een tweet of opiniestuk. Het is daarvoor wel van belang dat je weet wat er speelt, dat je je verhaal op de juiste manier opschrijft, en dat je je verhaal met de juiste media deelt. Daar helpen we je bij.