Overslaan en naar de inhoud gaan

Snel en inhoudelijk iets bijdragen aan het nieuws

Door te reageren op het nieuws word je zichtbaar als expert en kun je een nieuwsbron worden. Vijf tips én een webinar van ANP Business.
Partner
ANP Business

Het ANP levert dagelijks betrouwbaar en onafhankelijk nieuws aan vrijwel alle Nederlandse nieuwsmedia. Voor bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar media-aandacht biedt het zakelijke label ANP Business diverse pr- en communicatiediensten. Het nieuwste product is het pr-platform ANP Connect. ANP Business en de onafhankelijke ANP-redactie opereren los van elkaar. Meer informatie: anp.nl/business.

Vrouw wordt door man met rode iPad geïnterviewd.
© ANP

Het gesprek bij de koffieautomaat gaat soms maar over één ding, bijvoorbeeld de stijgende energieprijzen. En jij hebt misschien ook een mening of idee over dat ene trending topic. Persoonlijk, en vanuit jouw deskundigheid. Door te reageren op het nieuws word je zichtbaar als expert en kun je een interessante nieuwsbron worden. Soms heb (of neem) je te weinig tijd, maar wil je toch reageren. Hoe pak je dat aan?

Onze mediaspecialisten zien steeds vaker dat het experts en communicatieprofessionals moeite kost om op de hoogte te zijn van het nieuws dat hun organisatie kan beïnvloeden. Ook het reageren op dat nieuws kan een uitdaging zijn.

In onze korte, gratis webinar vertelt mediaspecialist Luna van der Waarde hoe je op de hoogte blijft van de juiste actualiteiten. Daarna leer je hoe je inhoudelijk iets kunt bijdragen aan het nieuws. En dat allemaal in een mum van tijd. Tijdens het webinar leer je:

  • Hoe je snel op de hoogte raakt van het laatste nieuws
  • Hoe je een reactie op het nieuws schrijft
  • Hoe je deze reactie omzet in een overtuigende quote

Meld je nu aan voor het gratis webinar.

Alvast vijf tips

Hieronder alvast in het kort de belangrijkste tips. We gaan hier in het webinar uitgebreider op in.

Waarom lees je het nieuws?
Als je het nieuws leest dat relevant is vanuit jouw vakgebied, kun je zichtbaarder worden voor journalisten. Ook kun je aan anderen laten zien dat je een oplossing hebt. 

Wanneer lees je het nieuws?
Kies een vast moment per dag waarop je het nieuws leest, bijvoorbeeld tijdens het ontbijt. 

Hoe lees je snel het nieuws?
Maak bijvoorbeeld dagelijks een rondje langs de grote nieuwssites en scan de koppen. Of volg journalisten, media en opiniemakers die voor jou belangrijk zijn. 

Hoe reageer je op dat nieuws?
Stel vast wat de onderwerpen zijn waar je een sterke mening over hebt. Waar wind je je over op én waarover weet je veel? Schrijf dat op en omschrijf wat je ervan vindt, in een paar zinnen.

Wat doe je met die reactie?
Deze quote kun je gebruiken op social media, in een blog of opiniestuk, of voor een expertquote.

Expert Support

ANP Expert Support, een dienst van ANP Business, helpt experts van kennisorganisaties (en dat zijn álle organisaties die op feiten gebaseerde expertise in huis hebben) aansluiting te vinden op het nieuws en onder de aandacht te komen van media.

Je kunt reageren op het nieuws in de vorm van bijvoorbeeld een quote, een podcastaflevering, een tweet of opiniestuk. Het is daarvoor wel van belang dat je weet wat er speelt, dat je je verhaal op de juiste manier opschrijft, en dat je je verhaal met de juiste media deelt. Daar helpen we je bij.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
ANP Business

Het ANP levert dagelijks betrouwbaar en onafhankelijk nieuws aan vrijwel alle Nederlandse nieuwsmedia. Voor bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar media-aandacht biedt het zakelijke label ANP Business diverse pr- en communicatiediensten. Het nieuwste product is het pr-platform ANP Connect. ANP Business en de onafhankelijke ANP-redactie opereren los van elkaar. Meer informatie: anp.nl/business.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Al abonnee? Log hier in