Premium

Bestedingen printmarkt dalen pas volgend jaar minder hard 

De bestedingen aan dagbladen, magazines en huis-aan-huisbladen nemen ook in 2017 nog fors af.

Dat voorspelt MAGNA, de media-inkoper van IPG Mediabrands in de vandaag verschenen ‘Magna Global Outlook 2017’.

In 2016 heeft print wederom bijna 10 procent aan bestedingen verloren, ofwel 82 miljoen euro netto. Magazines kwamen uit op -7,9 procent, dagbladen -10,1 procent en huis-aan-huisbladen -11,4 procent. In tien jaar is de printmarkt daarmee 62 procent gekrompen.

MAGNA verwacht dat de totale printmarkt dit jaar opnieuw een kleine 10 procent verliest: h-a-hbladen -14 procent, dagbladen -11,5 en magazines -7 procent. In de tweede helft van dit jaar is er licht herstel.

Pas in 2018 lijkt de daling minder hard te gaan. Huis-aan-huisbladen komen dan uit op -12,5 procent, dagbladen op -8 procent en magazines -6,5 procent.

Huis-aan-huisbladen
Volgens buying director print Stephan van der Sman is de vraag naar huis-aan-huisbladen niet toegenomen sinds de Persgroep de Wegener-titels heeft overgenomen. ‘Veel nationale adverteerders haken af. Wellicht dat prijs de vraag positief kan beïnvloeden van dit ondergewaardeerde en onderschatte medium’, zegt hij. ‘Een simpelere en eenduidige tariefstelling is daar ook een onderdeel van.’

Samenwerken
Van der Sman zegt dat het eerste halfjaar van 2017 ‘tegen de verwachting in’ een onrustige periode was in de printmarkt. Samenwerken is daarom het nieuwe toverwoord om te overleven. ‘Als uitgevers de handen op slimme manier ineenslaan met mediapartners en crossmediaal content inzetten, bij voorkeur op specifieke doelgroepen, kunnen ze sterke en succesvolle merken bouwen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie