Premium

Erik de Zwart: ‘Ook commerciële radiozenders moeten toegang krijgen tot omroepbestel’

De Station Director Radio Veronica/MyRadio meldt zich alvast aan met programma’s die bij Sky Radio Group geproduceerd worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Erik de Zwart: ‘Als tv-producenten volgens de plannen van staatssecretaris Dekker voortaan direct toegang krijgen tot het omroepbestel, dan moet dat ook voor radiozenders gelden.’

In zijn toekomstvisie op de publieke omroep schreef Dekker vorig jaar dat commerciële producenten het tussenstation van omroepen voortaan kunnen overslaan en rechtstreeks aan de NPO kunnen pitchen. Deze functie raken de acht zendgemachtigden dus kwijt.

De Zwart: ‘Dat betekent dat ik met het dit jaar 55 jaar bestaande Radio Veronica mooie programma’s kan maken voor bijvoorbeeld NPO Radio 2 of 3FM. De publieke omroep is immers van ons allemaal. Voor het radiolandschap in Nederland geldt dat we op barters na allemaal dezelfde spelregels hebben. Verder mogen alle zenders 12 minuten per uur, ofwel 15 procent van de totale zendtijd reclame uitzenden. Ook de publieke stations, alleen daar mag het niet programmaonderbrekend zijn.’

Zelfde hits
Mocht het inderdaad zo zijn dat commerciële radiozenders mogen gaan produceren voor de publieke radio, wat zou De Zwart dan veranderen? ‘Helemaal niets!’
Hij heeft het al eerder geroepen, beseft hij, maar hij blijft het zeggen: ‘Ik weet niet welke publieke functie Radio 2 en 3FM hebben. Ze draaien dezelfde hits als de commerciële zenders, hebben reclame en hetzelfde luisteronderzoek. Ik ga graag de uitdaging aan met radiodirecteur Jan Westerhof van de NPO, die zegt dat wij nooit een plek krijgen in het bestel.’

Hij toont een lijstje waaruit blijkt dat Radio 2 en 3FM grote overlap hebben in de muziek die zij draaien met andere zenders. ‘Die hits draaien Sky Radio, Radio 538 en Q-music ook. Vertel mij wat het verschil is tussen die zenders.’

Ster
Volgens De Zwart kan de Ster daarnaast beter geprivatiseerd worden. ‘Ster hoeft voor mij niet weg, daarvoor is ze te belangrijk voor adverteerders. Met privatisering zal iedereen blij zijn. In België werkt het ook op die manier. Daar liggen de grp’s vele malen hoger. Hoe hoger de Ster-omzet, hoe minder wij aan de publieke omroep hoeven te betalen.’


Marcel Bril, woordvoerder van de staatssecretaris zegt dat het ‘plan-Dekker’ niet puur voor televisie is opgeschreven, alleen de uitvoering is nog onbekend. ‘Het is allemaal nog niet definitief. Maar in principe geldt het plan niet puur voor televisie, hoewel tv een heel ander medium is dan radio. Het kan dus verschillen van uitvoering. Hoe dat verder landt is aan de NPO.’

Dit artikel staat ook in de nieuwe Adformatie, die komende vrijdag uitkomt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie