Hoe kan je e-maildata gebruiken om conversies te verhogen?

Van lead naar abonnee

Het werven van nieuwe abonnees voor gedrukte media wordt steeds moeilijker. Naast ontlezing weten we steeds minder goed de doelgroep van morgen te bereiken. Is het Facebook, is het Instagram of is het toch via een fysieke DM? En hoe kunnen we telemarketing effectief inzetten? Het zijn dilemma’s waar marketeers van uitgeverijen dagelijks mee worstelen.

Door dalende oplagecijfers en teruglopende abonneebestanden, wordt het werven van nieuwe leads steeds belangrijker. Maar hoe zorg je ervoor dat een lead een abonnee wordt? Waar moet ik op letten en welke kanalen zet ik in? Het creëren van de juiste contactmomenten in de buyer journey wordt steeds belangrijker, maar hoe doe je dat? 

Data driven marketing praktisch toegepast

Wij hebben ontdekt dat gedragsdata een grote rol speelt bij het bepalen van de kansen op conversie. Vaak kijken marketeers voornamelijk naar profieldata (wie) en standaard opvolgflows. E-mailmarketing wordt gezien als een conversiekanaal. Maar e-mailmarketing is het enige onlinekanaal waarbij je heel goed het gedrag in de buyer journey kan meten, vastleggen en gebruiken om maximale conversies te behalen.

Hoe werkt data driven marketing?

De sleutel is het niet alleen zien van e-mail als conversie kanaal, maar juist ook als een mogelijkheid om de betrokkenheid met jouw merk te meten. Worden meerdere e-mails geopend en gelezen? En wordt er ook doorgeklikt naar onderwerpen die niet direct leiden tot een conversie?

Daarom is het niet alleen belangrijk te kijken naar de resultaten van losse e-mails, maar ook de gehele opvolgflow te analyseren. Vervolgens gebruik je al deze data om de conversies via kanalen als DM en TM onder de loep te nemen.

Onze ervaring leert dat de resultaten hiervan verbluffend zijn en kunnen leiden tot een veel effectievere inzet van – en aansluiting met – offlinekanalen.

Het meten van gedragsdata vereist wel een goed dashboard. ESP’s bieden immers vaak goede inzichten in de resultaten van losse e-mailcampagnes, maar om te bepalen welk conversiekanaal op welk moment voor wie geschikt is, vereist inzichten uit gedragsdata op profielniveau.  

Drastische verlaging van kosten per conversie

Voor uitgeverijen zijn de drie belangrijkste conversie kanalen TM, DM en EDM. Met name DM en TM zijn kostbare kanalen.

Bij OMG hebben we een eigen technologie ontwikkelt omdat er nog weinig betaalbare trackingsoftware beschikbaar is. Met ons COFFEE Dashboard (Conversion Optimisation Funnel For Effective Engagement) beschikken we over een analytics tool die realtime én in de gehele campagneflow gedrag meet op profielniveau.

Na jarenlange ontwikkeling van het COFFEE-dashboard hebben we deze software gekoppeld aan drie ESP’s te weten Tripolis, Copernica en Selligent. Daarnaast kan het eenvoudig gekoppeld worden aan iedere ESP die voldoende API-koppelingen biedt.

Naast het meten van opens en clicks biedt het COFFEE-dashboard nog veel meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld ons leadscoringssysteem. Door de scores te combineren met conversiedata van andere kanalen ontstaan verrassende en waardevolle inzichten. Inzichten waarmee alle kanalen effectiever kunnen worden ingezet en waarmee de kosten per conversie drastisch worden verlaagd.

Plaats als eerste een reactie