Schaarse online professional wenst meer flexibiliteit op arbeidsmarkt dan gemiddelde Nederlander

Schaars, jong en breed oriënterend op de loopbaan: dat kenmerkt de Nederlandse online professional van nu.

HR- en marketingmanagers op de Nederlandse arbeidsmarkt hebben moeite om online professionals te werven en ervaren dat deze doelgroep specifieke eisen en wensen heeft. Om online professionals aan te trekken en te binden, is het essentieel om de wensen en behoeften te kennen.

Daarom brengt SchaalX samen met Intelligence Group de demografie, schaarste, benadervoorkeuren, gewenste arbeidsovereenkomsten en het (media)gedrag van de online professional in kaart middels de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’. De vraag naar de online professional is de afgelopen 5 jaar meer dan verdubbeld, waarbij in afgelopen jaar de vraag naar webontwikkelaars het grootst is, gevolgd door online marketeers en webredacteuren. Hierbij wordt met name gevraagd naar professionals op hbo-niveau. De meest gevraagde skills zijn SEO, social media en user experience design. De vraag naar videoskills is het afgelopen jaar echter toegenomen met 27% ten opzichte van het jaar ervoor. Los van algemene social media skills, neemt de vraag naar specifieke Instagram en Snapchat skills ook toe.

Jonge & flexibele doelgroep

Ruim tweederde van de online professionals is jonger dan 40 jaar. Deze jonge doelgroep hecht minder waarde aan een vast contract: van hen heeft 18% een freelance of zzp-overeenkomst in tegenstelling tot 6% van de Nederlandse beroepsbevolking. Door deze flexibele contracten zijn online professionals veel in beweging op de arbeidsmarkt en worden hierdoor veel benaderd. 62% van de online professionals in loondienst wordt vier keer of vaker per jaar benaderd voor een baan en 16% zelfs minimaal één keer per week. Dat gebeurt met name in de provincies Noord-Holland en Utrecht, waar de schaarste van online professionals het grootst is. Wanneer deze doelgroep actief op zoek is naar een nieuwe baan, wordt veel breder via online kanalen georiënteerd dan de gemiddelde Nederlander en juist een stuk minder via televisie, radio en kranten.

63% zoekt (latent) naar nieuwe baan

Ook al is de online professional moeilijk te werven, toch is 63% van de online professionals in loondienst (latent) op zoek naar een nieuwe baan. 27% van de doelgroep is het afgelopen jaar daadwerkelijk van baan gewisseld, al dan niet binnen de eigen organisatie. De online professional laat zich dus wel degelijk in beweging brengen, maar daarvoor zijn een juiste benaderwijze en een passend aanbod noodzakelijk.

Google en Monica Geuze zijn favoriet

Online professionals hebben andere favoriete werkgevers dan communicatie- en marketingprofessionals. Zij willen het liefst aan de slag voor Google, Coolblue, Bol.com, Apple of Schiphol. Daarnaast is de online professional logischerwijs online zeer actief en volgt daarbij influencer Monica Geuze het liefst, gevolgd door Anna Nooshin en Enzo Knol.

Het gehele onderzoeksrapport is beschikbaar via

http://bit.ly/Arbeidsmarktmonitor_Online_Professionals2018.

Over SchaalX

SchaalX staat voor groeien door expertise en is specialist in executive search, werving & selectie en interim-bemiddeling van marketing, communicatie en digital professionals, van medior tot executive niveau en voor zowel vaste banen als interim opdrachten. Meer weten over het rapport of over SchaalX? Je kunt ons bereiken via info@schaalx.nl of telefonisch via 030 263 14 14.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →