Smart IM breidt diensten uit met Marketplace Marketing

Online marketingbureau Smart IM kondigt lang voorziene dienstuitbreiding aan.

Smart IM gaat haar clientèle voortaan ook voorzien van gefundeerd advies inzake marketplace-strategie. Het data-driven marketingbureau speelt hiermee in op de enorme vraag vanuit de markt.

E-commercewereld voorgoed veranderd

Het e-commercelandschap verandert voortdurend. Marketplaces zijn in opkomst en zullen naar verwachting doorgroeien tot 40% van de retailmarkt. Zeker nu Amazon begin 2020 naar Nederland komt, is het een markt waar je als retailer niet langer omheen kunt. Meer dan de helft van alle zoekopdrachten in Duitsland en de VS begint op Amazon, momenteel start 16% van de consumenten in Nederland zijn online zoektocht direct bij een marketplace.

Daarbij hebben we In Nederland in 2018, naast aankopen op marketplaces als Bol.com, al voor driehonderd miljoen euro gekocht op het Duitse platform van Amazon. De verwachting is dat deze cijfers met de komst van Amazon.nl explosief gaan toenemen.

Geen bedreiging maar kansen

Zoekopdrachten worden in Nederland nu nog grotendeels verricht via Google, maar de verwachting is dat hier verandering in gaat komen. Hoewel er vanuit de markt ook bedenkingen worden geuit, bieden de ontwikkelingen volgens CEO van Smart IM, Bas de Goeje, vooral enorm veel potentie. “Mits je er op tijd op inspeelt en er met een goed doordachte en berekende strategie instapt, valt er veel winst te behalen.” Zaken als assortiment en prijsstelling, accountkeuze en opzet maar ook productomschrijvingen en content dienen goed te worden doordacht. Ook adverteren op marketplaces en het evalueren van de strategie vragen onverdeelde aandacht. Nederlandse leveranciers (vendors) en verkopers (sellers) kunnen alvast een Central Account voor Nederland aanmaken. Maar waar dient men op te letten? Wat zijn de spelregels? Amazon heeft – net als Google – strenge en geheel eigen richtlijnen. Elke marketplace heeft eigen regels inzake vindbaarheid, content en performance. Penalty's, en daardoor slechtere zichtbaarheid, zijn onvermijdbare gevolgen als hier niet juist aan wordt voldaan.

Klanten klaarstomen voor succes in het nieuwe e-commercetijdperk

Als grondlegger van SEO in Nederland en koploper op gebied van SEA, kent Smart IM de kneepjes van het vak als geen ander. “Wij willen aan de enorme vraag vanuit de klanten voldoen en geven daarom nu ook invulling aan de gehele marketplace- en Amazon-strategie". Wordt er voldaan aan de ‘retail readiness’ ofwel de minimum productstandaard, zoals voldoende reviews en kwalitatieve afbeeldingen? Ga je vanuit de marketplace de concurrentie aan met je eigen website? Hoe haal je het beste uit Amazon Advertising en hoe optimaliseer je de organische zichtbaarheid op Amazon?

Amazon is met haar eigen terminologie een geheel eigen tak van sport. Als je aan bal wil blijven, moet alles van A tot Z goed opgezet worden. Bas de Goeje: “Heel de markt waarin wij opereren verandert. Wij zijn er helemaal klaar voor. Smart IM heeft alles in huis om haar klanten te begeleiden in het realiseren van een lucratieve plek in de top 25 marketplaces, waaronder grote namen als AliExpress, eBay en nu ook Amazon.”

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.