Wat is de toekomst van linkbuilding?

Linkbuilding. Het is in 2020 nog altijd de meest effectieve methode om met je website hoog in Google te komen.

Maar hoe zit dat eigenlijk in de toekomst? Voordat we deze vraag beantwoorden, frissen we eerst even je geheugen op. Want:

Wat is linkbuilding ook alweer?

Linkbuilding is het strategisch opbouwen van verwijzingen vanaf andere websites naar jouw website. Deze verwijzingen worden ook wel backlinks genoemd. Hoe meer jouw site er heeft, hoe beter Google begrijpt dat je website een gerespecteerde en relevante bron van informatie is. Anders zouden mensen de site niet met elkaar delen. Websites met veel links (en dus een uitgebreid linkprofiel) staan hierdoor vaak hoger in de zoekresultaten.

Dit maakt manipulatie verleidelijk

Want het zelf aanbrengen van links naar je eigen website zorgde in het verleden voor flink hogere posities.Daarom neemt Google in 2020 niet meer de kwantiteit, maar vooral de kwaliteit van links als graadmeter. Die kwaliteit meet de zoekmachine af aan de verwijzende bron. Een link op de website van het Algemeen Dagblad is bijvoorbeeld meer waard dan eentje op de persoonlijke blog van je buurman.

Alles draait om reputatie

Inmiddels is het algoritme van de zoekmachine beter dan ooit in het detecteren van manipulatieve linkbuildingmethoden. Toch blijft Google streven naar betrouwbaardere manieren om websites te rangschikken in de zoekresultaten. Zo wil de zoekgigant een linkprofiel in de toekomst vaker analyseren op aanwezigheid van zogenaamde seed sites. Dit zijn websites die Google goed kent en ziet als lichtend voorbeeld van betrouwbaarheid, autoriteit, actualiteit en waardevolle content. Deze sites linken doorgaans alleen naar andere sites met content van hoge kwaliteit. Dit maakt links van seed sites een goede indicatie voor de kwaliteit van een website.
Goede voorbeelden van seed sites zijn landelijke media zoals het NRC, de Volkskrant en de Telegraaf. Maar ook bedrijfs- en blogwebsites kunnen bij Google in de loop der jaren een uitstekende reputatie en autoriteit hebben verworven.

Veranderende eisen van Google

Linkbuilding gaat in de toekomst dan ook steeds meer overlap vertonen met public relations. Aanwezigheid in grote media en andere respectabele bronnen verzekert je immers van een linkprofiel met daarin backlinks van de o zo waardevolle seed sites. De focus bij linkbuilding verschuift hierdoor in de komende jaren nóg meer van kwantiteit naar kwaliteit. Maar wat is kwaliteit in de ogen van Google eigenlijk?
Dat is bijvoorbeeld een website met een uitgekiende mix van elementen zoals een prettige navigatie, hoge laadsnelheid, grote mobielvriendelijkheid en informatieve content. Nog een stap verder in de toekomst zijn het je producten en diensten die onder het vergrootglas van de zoekmachine komen te liggen. Nu al maakt Google gebruik van een geavanceerd Large-Scale Sentiment Analysis-systeem om het heersende sentiment van gebruikers te peilen. Dit betekent dat negatieve ophef over je merk je positie in de zoekresultaten niet meer – zoals vroeger – kan versterken, omdat er vanaf respectabele bronnen talloze links naar je website verschijnen. Het algoritme bepaalt of de links een positieve of negatieve strekking hebben en past de rankings van je site hier overeenkomstig op aan.

Maakt dat linkbuilding minder effectief?

Zeker niet. 
Links blijven de komende jaren het hart vormen van het rankingalgoritme van Google. Dat heeft een paar simpele redenen:

  • Links vormen het fundament van het internet zoals we dat tegenwoordig kennen. Ze verbinden pagina’s, websites en mensen en zijn nodig om überhaupt op een website te kunnen navigeren
  • Links zijn meer dan de meeste andere rankingfactoren goed op hun kwaliteit te controleren. Ze vormen voor Google verreweg de betrouwbaarste manier om de autoriteit en relevantie van een website te begrijpen 
  • Links zijn onlosmakelijk verbonden met content – een andere belangrijke rankingfactor. Goede content trekt van nature links aan, omdat mensen deze content met anderen willen delen. Het algoritme van elke zoekmachine is rondom dit principe opgebouwd
     

Linkbuilding: hoe ziet de toekomst eruit?

Eén ding is duidelijk als het gaat over de toekomst van linkbuilding: een link op zichzelf is voor marketeers niet meer het belangrijkste punt van focus. Het is vooral nog een bijproduct van al het moois dat jouw merk de wereld te bieden heeft. Weet je dit op een aantrekkelijke en prettig consumeerbare manier digitaal te verpakken? Dan volgen de links automatisch. Ook over pakweg 5 jaar is linkbuilding daarom nog altijd een slimme investering. Want ook dan zorgen kwalitatief hoogwaardige backlinks op seed sites zoals blogs met een hoge autoriteit ervoor dat jouw website in de top van Google belandt. Het enige verschil met vroeger: de kwaliteit van je website, diensten en producten moet net zo hoog zijn als die van je links. Want alleen dan haal je het maximale uit je linkbuilding.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →