Albert Heijn wil B Corp-certificering

Bij de presentatie van het duurzaamheidsverslag maakte Albert Heijn bekend voor B Corp te gaan én te willen experimenteren met true pricing.

Elektrische bezorgbus van Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn maakt deze week bekend te streven naar certificering door B Corp. Die certificering wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De aankondiging kwam tijdens de presentatie van het jaarlijkse duurzaamheidsverslag over 2022.

Albert Heijn zegt als missie te hebben geformuleerd, ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ De supermarkt: ‘De B Corp certificering sluit naadloos aan bij de beweging die we maken richting een gezonde, sociale en duurzame samenleving.’

45 procent minder uitstoot?

Niet iedereen is overtuigd van de goede bedoelingen van Albert Heijn. Volgens Milieudefensie veroorzaakt Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, als het doorgaat op de huidige koers 110 miljard euro klimaatschade tegen het jaar 2050. Milieudefensie: ‘Als consumenten zijn wij gedwongen hieraan bij te dragen met elke euro die we bij Ahold-winkels uitgeven. Dat moet stoppen. We eisen: 45 procent minder CO2-uitstoot in 2030 (t.o.v. 2018), een eerlijke productieketen en betaalbaar duurzaam voedsel in de schappen.’

Maar Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, zegt dat voor de supermarkt de duurzame weg de enige weg richting de toekomst is. ‘Daar zetten we iedere dag stappen voor, grote en kleine. Dat doen we niet alleen, maar samen met al onze partners. (…) De onafhankelijke toetsing vanuit B Lab, die tot B Corp certificering kan leiden, zet dit kracht bij.’

Terugkijken

Kijk hier het live event 'B Corp is the new cool' terug. Daarin vertellen vier ervaringsdeskundigen het verhaal over hun B Corp-certificering.

 

Flat white havermelk, maar dan true gepriced
Flat white havermelk, maar dan true gepriced Albert Heijn

De echte prijs

Verder maakte Albert Heijn bekend te willen gaan experimenteren met true pricing. Daarbij wordt de ‘normale winkelprijs’ vermeerdert met sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten wordt inzicht gegeven in de echte prijs en - zo zegt Albert Heijn - kunnen op basis hiervan makkelijker duurzamere keuzes maken.

Het experiment wordt kleinschalig ingestoken. Vanaf afgelopen dinsdag kunnen klanten bij drie Albert Heijn to go’s (Groningen, Wageningen en Zaandam) een kop koffie tappen voor de true price. Albert Heijn: ‘We willen met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden.’ Albert Heijn werkt in dit experiment samen met de onafhankelijke organisatie True Price.        

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie