Gevaar en kansen van nieuwe verdienmodellen

Column door Egbert Jan van Bel, o.a. Editor-in-chief Customer Talk en docent Beeckestijn Business School

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uber is een app die inmiddels 17 miljard dollar waard is. Een app? Ja. Oké, het is natuurlijk iets meer dan dat, maar in essentie is het een app. Uber verkoopt taxidiensten, dat wist u al, en is zomaar een voorbeeld van de nieuwe verdienmodellen die u kunt downloaden uit uw app-store.

Waar vroeger een start-up begon met een businessplan en het huren van een kantoor, begint u nu iets socials of mobiles in het café, de file of in bad. Net wat uw voorkeur heeft. Honderdduizenden nieuwe ideeën zien jaarlijks het licht. 99,99 procent daarvan doven snel weer uit. De gevestigde orde heeft echter geen schijn van kans bij de overlevers. Deze 0,01 procent verandert uw business model voordat u het door heeft. Laat staan dat u er adequaat op kunt reageren.

Social en mobile hebben als voordeel dat delen gemakkelijk is, dat daardoor enorm snel een bereik kan worden gecreëerd, dat met micro-payments een mega-omzet kan worden bereikt, enzovoort.

Bestaande organisaties gaan steeds meer samenwerken met de nieuwe social bedrijven, simpelweg zodat ze niet meer verslagen kunnen worden. Banken in de USA bieden bijvoorbeeld al services van peer2peer bank Lendingclub aan. Ook zo’n social mobile app. De uitdaging van de marketeers is goed in kaart te brengen wat enerzijds het gevaar en anderzijds de kansen zijn voor verdienmodellen met social en mobile. Dan goed om u heen kijken, want het gevaar komt altijd vanuit een onbekende en ongeplande hoek. Een knock-out zie je nooit aankomen…

Deze column verscheen eerder als editorial bij Customer Talk Strategy Bulletin Mobile & Social Special)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →