Premium

Shell-account Havas leidt tot formeel B Corp-onderzoek, ook naar Havas Lemz

B Lab besluit tot verder onderzoek na verkenning. Het beoordeelt de vier B Corp-bureaus van Havas zoveel mogelijk afzonderlijk.

Protest tegen Shell-deal bij het kantoor van Havas in Londen door actiegroep Adfree Cities
Foto via Adfree Cities

B Lab stelt een formeel onderzoek in naar de B Corp-certificering van vier bureaus van Havas, het bureaunetwerk dat vorig jaar zomer Shell als klant binnenhaalde na een internationale pitch.

Havas gaat de inkoop en strategisch advies van media voor de oliegigant verzorgen, goed voor een waarde van 27 miljoen dollar. Het heeft vier bureaus met een B Corp-certificering, naast Havas Lemz in Amsterdam zijn dat de bureaus uit New York, Londen en Maleisië.

Het binnenhalen van Shell is saillant voor Havas Lemz. Het is één van de eerste ondertekenaars van Fossiel? No Deal, de alliantie van Nederlandse bureaus die weigeren nog voor de fossiele industrie te werken.

Verkenning

B Lab, de organisatie achter de B Corp-certificering, ontving internationaal een groot aantal klachten van andere B Corp-bedrijven die vinden dat het werken voor Shell niet samengaat met het B Corp-certificaat. Havas zelf liet Adformatie eerder weten dat de creatieve bureaus niet bij het werk voor Shell betrokken zullen zijn.

B Lab Global heeft naar aanleiding van de klachten, waaronder die van 22 bureaus van de Clean Creatives-gemeenschap, een verkennend onderzoek uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat de klachten binnen het openbare klachtenproces van B Lab vallen. Daarom zal B Lab doorgaan met het uitvoeren van een formeel onderzoek.

Dit is nog geen oordeel, maar bevestigt de noodzaak van een grondig en formeel onderzoek. In een mail aan Clean Creatives laat B Lab weten een aantal punten onder de loep te nemen, zoals mogelijke onjuistheden in de verklaringen tijdens het certificeringsproces en schending van de kernwaarden van de B Corp-gemeenschap.

'Bedreiging integriteit B Corp' 

In reactie op de laatste aankondiging van B Lab laat Duncan Meisel, uitvoerend directeur van Clean Creatives weten, dat ‘de beslissing van Havas om zijn B Corps onderdeel te maken van de misleidende marketing van Shell een duidelijke bedreiging is voor de integriteit en het merk van de B Corps-beweging’.

Of B Lab die mening deelt zal het onderzoek uitwijzen. Mogelijke uitkomsten van een onderzoek zijn dat de certificering van de bureaus wordt ingetrokken of opgeschort, waarbij Havas maatregelen zal moeten nemen om aan de voorwaarden van B Lab te voldoen. Ook kan B Lab tot de conclusie komen dat de certificering gehandhaafd blijft en geen verdere actie nodig zijn.

Voor zover mogelijk wordt elk bureau afzonderlijk geanalyseerd, waardoor de uitkomst ook per bureau kan verschillen.

Repercussie

Havas heeft al met repercussies van het Shell-account te maken gekregen. Snel na het bekendmaken ervan raakte Havas Red, de pr-tak van het concern,  zijn werk kwijt voor de klimaatcampagne het Fossil Fuel Non-Proliferation Treaty Initiative.

In Nederland blijft Havas Lemz deel uitmaken van de alliantie Fossiel? No deal. Bas Welling van WeFilm, een van initiatiefnemers van Fossiel? No Deal liet Adformatie in oktober weten geen reden te zien om het uit de lijst van aangesloten bureaus te schrappen. ‘Zolang Havaz Lemz zelf niet voor de fossiele industrie gaat werken lijkt me niet dat er een probleem is.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie