Adverteerders laten kansen liggen bij vrouwen, zegt het reclamebureau voor vrouwen

Sinds kort zit er in Amsterdam een reclamebureau dat zich speciaal op vrouwen richt. Vandaag brengen ze een onderzoek naar buiten. Conclusie: adverteerders laten kansen liggen bij vrouwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vrouwen kopen, volgens het bureau, zo ongeveer alles. 80 procent van de aankopen in de VS wordt gedaan of beïnvloed door de vrouw. En in Nederland is dat percentage zelfs nog hoger, meldt het bureau .

Europese marketeers blijven echter vaak nog hangen in de gedachte dat vrouwen voornamelijk verantwoordelijk zijn voor aankoopbeslissingen van schoonheidsproducten en dingen in en rond het huis. De realiteit is dat vrouwen beslissen over vrijwel alle aankopen, zeker in de consumentenmarkt.

Maar om dat hard te maken is er onderzoek verricht.

In opdracht van Bosley verrichtte in november 2007 een online kwantitatief onderzoek onder 624 vrouwen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. De steekproef is representatief voor de Nederlandse vrouw naar opleidingsniveau, gezinssituatie en leeftijd.

De belangrijkste conclusie: in Nederland wordt afhankelijk van de productcategorie tussen de 83 tot 99 procent van de aankopen gedaan of beïnvloed door de vrouw.

In de traditionele segmenten zoals persoonlijke verzorging en cosmetica is de vrouw voor 99 procent de beslisser. Bij dagelijkse boodschappen (96 procent), kleding en schoenen (99 procent), weekendboodschappen (97 procent) en inrichting (99 procent) hetzelfde laken een pak.

Je vraagt je af wat de mannen nog doen? Of zie je hier het verschil tussen wat mensen zeggen te doen en wat ze werkelijk doen?

Bosley/Ruigrok zeggen dat in de 'mannencategorieën' de vrouwen in feite ook de lakens uitdelen.

Voor diensten als internet & telefonie ligt het percentage vrouwen dat beslist of meebeslist op 86 procent. Zelfs in die gevallen dat zij niet beslist kan 27 procent van de vrouwen de keuze van de man nog tegenhouden (een heus veto).

Financiële diensten horen thuis bij de man. Want de man gaat over het geld, zegt Bosley. Althans: dat zijn de algemene normen.

De respondenten zijn het hier niet mee eens: de vrouw heeft in 90 procent van de gevallen invloed op de beslissing. In die gevallen dat de man alleen beslist zegt 17 procent van de vrouwen deze beslissing toch nog tegen te kunnen houden door het uitspreken van een veto.

In de categorie duurzame producten is het niet veel anders: slechts in 19 procent van de gevallen is de man degene die uitsluitend de beslissing neemt als het gaat om de aanschaf van een auto.

Maar zelfs in die gevallen zegt 36 procent van de vrouwen een veto te hebben.

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek steeg het autobezit onder vrouwen met een rijbewijs tussen 1995 en 2005 van 47 naar 60 procent. Ter vergelijking: het percentage mannelijke autobezitters steeg in diezelfde periode van 74 naar 80.

Consumentenelektronica als televisies, audio apparatuur, computers en computeraccessoires, telefoontoestellen en camera's is van oudsher het domein van de man, meldt Bosley.

Inmiddels beslissen echter in 91 procent van de gevallen ook de vrouwen over aankopen op dit gebied. En in de gevallen waarbij dit niet zo is, zegt 19 procent van de vrouwen ook hier te beschikken over een veto mogelijkheid.

Waarom richten zo veel marketeers zich dan nog uitsluitend op de man?, vraagt managing partner Eveline Posma van Bosley zich af.

58 procent van de ondervraagde vrouwen is het eens met de stelling dat adverteerders denken dat vrouwen alleen maar geïnteresseerd zijn in voedsel, kleding en cosmetica.

Vrouwen voelen zich het meest aangesproken door reclames en advertenties over dagelijkse boodschappen (46 procent), kleding en schoenen (36 procent) en persoonlijke verzorging en cosmetica (33 procent). Zij voelen zich het minst aangesproken door reclames en advertenties over financiële producten (77 procent), onroerend goed (71 procent) en auto's (65 procent).

Nog geen 2 op de 10 vrouwen voelt zich geïnspireerd of op ideeën gebracht door reclame.

Bijna de helft van de vrouwen ergert zich vaak of regelmatig aan het beeld van de vrouw dat wordt neergezet in reclame. Stereotype huisvrouwen, traditionele rolverdeling man/vrouw, modellen en reclame waar vrouwen worden neergezet als lustobject of
zeur vallen slecht.

"Altijd de vrouw die het schoonmaakmiddel verkoopt en de man die de autoreclame inspreekt. Respectloos, rolbevestigend, en onmaatschappelijk", aldus een vrouw uit het onderzoek.

Meer dan driekwart van de respondenten kan zich dan ook niet identificeren met vrouwen die je ziet in reclame.

Slechts 16 procent vindt dat adverteerders goed weten wat vrouwen belangrijk vinden in hun leven.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie