Hak: 'Blog Aart Lensink gebaseerd op onjuiste informatie'

[INGEZONDEN BRIEF] De adverteerder is het niet eens met de strekking van het blog 'Boycot Hak, het boycot-merk'.

Conservenmerk Hak is op z'n zachtst gezegd 'not amused' met het blog van Aart Lensink, dat vandaag op Adformatie verscheen. Volgens de woordvoerder van Hak, Frank Witte, zijn de conclusies in het opiniestuk gebaseerd op feitelijk onjuiste informatie.

De feiten in relatie tot de eerder door Rosanne Hertzberger geplaatste column in het NRC en waarop Lensink zijn blog heeft geënt, zijn volgens Witte als volgt: 'Hak heeft de afgelopen tijd inderdaad online en onder andere op de betrokken website dumpert.nl geadverteerd als onderdeel van een brede mediacampagne die zich richt op het eten van meer bonen als onderdeel van een meer plantaardig georiënteerd eetpatroon. Die campagne probeert in eerste aanleg een zo groot mogelijk bereik te creëren onder doelgroepen die voor het merk relevant zijn. De campagne is daarom zichtbaar op websites die onze doelgroepen bezoeken waaronder dumpert.nl.'

Even stopzetten
'Naast deze bereiksdoelstelling stelt Hak vanzelfsprekend ook eisen aan de kwalitatieve omgeving waarin de advertenties terecht komen. Dumpert.nl is in eerste instantie niet negatief beoordeeld. Daar wij geen advertenties willen plaatsen in een omgeving waar aanstoot aangenomen wordt door onze doelgroepen en gebruikers hebben wij besloten de campagne op dumpert.nl nu even stop te zetten en onze inzet op deze website te heroverwegen.'

Niet Hertzberger, maar de consument
Toch moet het stopzetten van de campagne op dumpert.nl niet gezien worden als een boycot, zegt Witte. 'Daar is geenszins sprake van. Noch hebben we gezegd dat wij stoppen met adverteren op die website. Het heroverwegen van de inzet van dumpert.nl als onderdeel van de mediacampagne is niet gevoed door de mening van mevrouw Hertzberger noch door de publieke druk die zij denkt uit te kunnen oefenen, maar alleen door enkele reacties en klachten van consumenten. En die volgen wij altijd serieus en persoonlijk op.'

Advertentie