Premium

Telecomwebsites zijn verdeeld over duur ACM-certificaat dat reputatie kan verbeteren

Een overheidscertificaat kan helpen als marketingmiddel om de betrouwbaarheid van een website aan te tonen, maar kost duizenden euro's.

Telecom consumenten inzichten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een certificaat ontwikkeld voor websites die (de prijzen van) telecomabonnementen vergelijken. Websites die aan de kwaliteitscriteria van de ACM voldoen, kunnen het certificaat aanvragen en vervolgens op hun website gebruiken om bezoekers te informeren. De ACM noemt goedgekeurde websites ook op zijn website.

Hoewel prijsvergelijkingswebsites blij zijn met een kwaliteitscertificaat om hun betrouwbaarheid te bewijzen, staan ze kritisch tegenover de kosten die de ACM rekent. Een website die een certificaat krijgt, dient eenmalig 4700 euro (er komt geen btw bovenop) te betalen aan de overheidstoezichthouder. Het certificaat verloopt niet maar kan door de ACM ingetrokken worden als de toezichthouder oordeelt dat een website niet meer aan de kwaliteitscriteria voldoet. 

Effect op conversie onduidelijk

De wereld van Nederlandse prijsvergelijkingswebsites voor telecomabonnementen is klein: ze zijn op twee handen te tellen. Vrijwel iedereen kent en volgt elkaar. Inkomsten halen de websites uit affiliateprogramma's. Websitebezoekers die via een link van de prijsvergelijker een abonnement afsluiten of smartphone kopen, leveren indirect geld op. Goede search engine optimalization (SEO) en een gebruiksvriendelijke website zijn belangrijke succesfactoren. 

Een onafhankelijk certificaat dat de kwaliteit van de website waarborgt kan de conversie verhogen, zeggen twee eigenaren van dergelijke prijsvergelijkingswebsites. Zij willen niet met naam of website genoemd worden omdat ze er nog niet uit zijn of ze bij de ACM een certificaat aan gaan vragen. 'Want de kosten houden mij vooralsnog tegen', zegt één van hen. 'Ik kan prima leven van de affiliate-inkomsten, maar in één keer 4700 euro betalen voor een nieuw certificaat is nogal een uitgave.'

Ook voor de andere website-eigenaar zijn de kosten van de ACM een drempel. 'Omdat het certificaat nieuw is, weet niemand of websitebezoekers er belang aan gaan hechten en of het dus de moeite waard is om er duizenden euro's in te investeren. Of het certificaat echt iets gaat opleveren, is lastig te meten.' 

Relevanter dan Thuiswinkel-certificaat

Ook René Dekker twijfelt nog over het aanvragen van het ACM-keurmerk. Dekker is eigenaar van telefoon.nl en twee andere prijsvergelijkingswebsites voor telecomabonnementen. Hij wist nog niet van het bestaan van het keurmerk, dat sinds 1 mei actief is in Nederland. De introductie van het certificaat van de ACM vloeit voort uit een wijziging van de Telecommunicatiewet, die weer is aangepast op basis van de Europese Telecomcode. 'Ik schrok wel even van de prijs van 4700 euro', zegt Dekker in gesprek met Adformatie. 'Het certificaat is puur bedoeld om de consument op de hoogte te brengen van onze kwaliteit, dan voelt die prijs alsof je gestraft wordt voor wat je goed doet.'

Tegelijkertijd is Dekker wel enthousiast over het initiatief van de ACM. 'Wij willen als website onze bezoekers zo duidelijk mogelijk maken wat we doen en dat we goed zijn, dus alle externe bevestigingen van kwaliteit zijn welkom.' Om die reden is Dekker met zijn bedrijf ook aangesloten bij Thuiswinkel.org. Voor dat certificaat betaalt hij jaarlijks duizend euro. 'En dat certificaat zegt eigenlijk niets over de websites, want je bent een telecomprijsvergelijker en geen traditionele webwinkel. Het ACM-certificaat voelt logischer aan omdat die echt gericht is op wat wij doen.' 

Twijfel over het nut

Ook Roel van Hout, werkzaam bij online uitgever BigSpark, wil wel een reactie geven. BigSpark is uitbater van titels als androidplanet.nl en iphoned.nl - die een zelfontwikkelde prijsvergelijker gebruiken - en heeft nog veel inhoudelijke vragen. Met name over de gestelde eisen voor het ACM-certificaat. Van Hout: 'Daarom gaan wij de documentatie van de ACM nog doornemen en indien nodig contact opnemen met de ACM.'

Op basis van wat hij tot dusver weet, is Van Hout nog niet overtuigd. Een consument die via een affiliatelink een smartphoneabonnement afsluit, levert enkele tientallen euro's op. Een prijsvergelijker moet 150 tot 200 abonnementen verkopen om het keurmerk terug te verdienen. Van Hout: 'Zeker voor de kleinere prijsvergelijkers is dat een serieus aantal. Ik vraag mij af of een goede, succesvolle website een ACM-keurmerk nodig heeft om het vertrouwen van consumenten te winnen.'

Reactie ACM

Een prijsvergelijker die het ACM-certificaat aanvraagt, krijgt alleen een rekening als de toezichthouder positief oordeelt. Wijst de ACM de aanvraag af of trekt de website zijn aanvraag in, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Het bedrag van 4700 euro is bedoeld om de kosten van de ACM te dekken, zegt een ACM-woordvoerder desgevraagd tegen Adformatie

De toezichthouder meldt dat een goedgekeurde prijsvergelijkingswebsite het certificaat op zijn website mag vermelden. De ACM zegt goedgekeurde websites ook op te nemen op zijn websites, met name als bevestiging voor consumenten. Acht dagen na de introductie van het certificaat zijn er nog geen websites die een certificaat gekregen hebben, aldus de betreffende ACM-pagina

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie