Huismerk in opmars

Overal ter wereld, maar vooral in West Europa, rukken de eigen merken op. Kunnen de fabrieksmerken zich nog wel handhaven?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opkomst van de discounters met hun (vaak goedkope) populaire eigen merken baart de producenten van de bestaande merken zorgen. In landen als Duitsland en Groot-Brittannië steeg het aandeel van het huismerk al tot ruim veertig procent. Valt daar voor de traditionele merken nog iets tegen te doen? Ja, maar dan moet eerst worden vastgesteld waar die populariteit van het eigen merk precies vandaan komt. Uit recent onderzoek van Europanel blijkt dat ‘kwaliteit’ en ‘innovatie’ de belangrijkste redenen zijn waarom consumenten graag eigen merken kopen. De derde voorname reden is de prijs-kwaliteit verhouding. Fabrikanten die hun marktaandeel niet verder willen zien afkalven, moeten dus zorgen dat ze goede en innovatieve producten leveren, en eventueel zelfs nieuwe kwaliteitsmerken lanceren. En wie de vijand van binnenuit wil verslaan kan natuurlijk ook nog zélf ‘eigen merk’-producten gaan maken voor retailers en discounters.

Bron: Admap

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie