Songfestival bereikt bijna 6,4 miljoen unieke lineaire kijkers

Hoe ziet het kijkgedrag tijdens het Songfestival eruit in vergelijking met voorgaande jaren?

Waylon Songfestival 2018

Door: Patrick Horstman, AV Consultant, Zenith

Veel aandacht in de Nederlandse pers over de negatieve verslaggeving van de Nederlandse pers, een microfoon hijack tijdens het optreden van SuRie voor het Verenigd Koninkrijk en een Israëlische versie van de Vogeltjesdans die er met de winst vandoor gaat; het Songfestival zit er weer op. Waylon ging als 23e van de 26 landen het podium op en werd uiteindelijk 18e. Na het bekendmaken van de stemmen van de jury’s stond Waylon op een 13e plek maar de televoters gooide roet in het eten en duwde hem naar de 18e plek terwijl Oostenrijk de 1e positie moest afstaan aan Israël. Anouk zou zeggen; kijk dat gaat er dus mis want het is gewoon een idioot volk, they don’t know.

Sinds 2004 zijn er voorrondes en is het Nederland slechts 6 keer gelukt om die te overleven. In 2004 lukte het Re-Union en de eerstvolgende keer dat het weer lukte was in 2013 toen Anouk het podium betrad en daarmee van het Songfestival weer een groots televisiemoment maakte. Waylon had dit jaar te maken met een lang en zomers Hemelvaart weekend waardoor de kijkcijfers lager waren dan voorgaande jaren, toch keken er tijdens zijn optreden ruim 3,7 miljoen Nederlanders lineair naar NPO1 (6+ jaar). Op YouTube was de live uitzending met wat storingen en vertraging wereldwijd te volgen en keken er zo’n 430.000 internationale kijkers tijdens het optreden van Waylon. Het Songfestival blijft daarmee een live televisiemoment en geen wereldwijd online spektakel.

Dan een deep dive in de kijkcijfers. Hoe ziet het kijkgedrag tijdens het Songfestival eruit in vergelijking met voorgaande jaren? Dat zien we in onderstaande grafiek:

songfestival
publicis one

2015 ontbreekt in dit overzicht omdat Trijntje Oosterhuis in dat jaar de finale niet haalde. Anouk deed het in 2013 na een jarenlange afwezigheid van Nederland in de finale opvallend goed met ruim 5,8 miljoen lineaire kijkers, in 2014 deden The Common Linnets daar nog een schepje bovenop met bijna 6,1 miljoen lineaire kijkers. De jaren daarna daalden die cijfers tot ruim 3,7 miljoen lineaire kijkers voor Waylon afgelopen zaterdag. Ook als we naar o.a. het totaal en gemiddelde aantal kijkers kijken zien we lagere maar nog steeds indrukwekkende cijfers:

songfestival 2018
publicis one nederland

Het veranderende kijkgedrag zien we ook terug in het totaal aantal kijkers per leeftijdsgroep. Gemiddeld verliest Waylon 22% van het totaal aantal kijkers t.o.v. van 2017. Het zijn vooral kijkers tot een jaar of 49 die bovengemiddeld afhaken (6-12 jaar -38%, 13-19 jaar -42%, 20-34 jaar -27%, 35-49 jaar -29%) terwijl de 50+ kijker die gemiddelde daling compenseert (50-64 jaar -16% en 65+ jaar -12%). De leeftijdsgroep 35+ heeft een aandeel van bijna 78% terwijl de leeftijdsgroep 50+ een aandeel van maar liefst ruim 56% heeft. Het is wel opvallend te noemen dat de leeftijdsgroep 13-19 jaar met gemiddeld 138,5 minuten het langst kijkt.

songfestival 2018
Publicis one nederland

Dit jaar dus een winnend nummer met een anti-pesten boodschap uit Israël dat vorig jaar nog afscheid nam van het Songfestival. Hoe dan ook; welke Nederlandse act sturen we volgend jaar? Dotan met zijn trollen? Lil Kleine met Ronnie Flex? Armin van Buuren met Kensington? Wie het weet mag het zeggen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →