Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand experiences: minder lawaai, meer luisteren

In een wereld vol schermen en AI-algoritmen groeit de behoefte aan authentieke merkervaringen.
OVAL

OVAL is een creatief bureau voor brand experiences die mensen écht bijblijven. Van Employee Experiences tot Business Experiences en Consumer & Citizen Experiences. Met een team van 120+ experts werkt het bureau vanuit kantoren in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Düsseldorf en Parijs. OVAL brengt mensen en merken samen met doordachte strategieën, pakkende creativiteit en strakke producties. OVAL werkt o.a. voor: Adobe, Bol, Decathlon, Fundis, Google, Henkel, Nintendo en Randstad.

YouTube Brandcast: waar adverteerders en contentmakers samenkomen om te verbinden, inspireren en de toekomst van het platform vorm te geven
YouTube Brandcast: waar adverteerders en contentmakers samenkomen om te verbinden,inspireren en de toekomst van het platform vorm te geven
© FOTOCREDIT: Floris Heuer
YouTube Brandcast: waar adverteerders en contentmakers samenkomen om te verbinden, inspireren en de toekomst van het platform vorm te geven
YouTube Brandcast: waar adverteerders en contentmakers samenkomen om te verbinden,inspireren en de toekomst van het platform vorm te geven
© FOTOCREDIT: Floris Heuer

‘We leven in een tijd waarin digitale overbelasting en schermmoeheid voor velen een probleem wordt. Daarbij komt dat AI-content steeds moeilijker van echt te onderscheiden is. Mensen vertrouwen steeds minder op AI-gegenereerde online ervaringen’, zegt Bob Bruinenberg, strategy director Nederland en België bij OVAL. ‘Meer dan de helft vindt face-to-face socialiseren waardevoller dan digitale interacties. We verwachten dan ook dat in een wereld waarin je niet meer weet wat echt is online, meer mensen behoefte hebben aan echtheid en authenticiteit. Echte, fysieke én betekenisvolle merkervaringen.’

‘Wat je online ervaart, is steeds vaker door algoritmes gestuurd. Dat resulteert in voorspelbare, vaak homogene content’, vult Patricia Vergeer, creative lead bij OVAL aan. ‘En het wordt dus allemaal minder onderscheidend. Offline ervaringen bieden een tegenwicht: een waardevolle ontsnapping naar iets échts. Je kunt een event niet faken of repliceren met AI. Het echte contact, de spanning van een moment dat je niet kunt herprogrammeren, dát is waar de waarde zit. Merken die de behoefte aan menselijke curatie begrijpen, creëren een diepe en blijvende indruk.’

Patricia Vergeer (OVAL): ‘In een tijd waarin AI, efficiëntie en digitalisering de norm zijn, is authentiek, persoonlijk contact nog belangrijker.’
‘In een tijd waarin AI, efficiëntie en digitalisering de norm zijn, is authentiek, persoonlijk contact nog belangrijker.’

Uitnodigen tot interactie

Offline ervaringen bieden iets wat AI niet kan: echtheid en spontane magie, wil Vergeer maar zeggen. Maar volgens Bruinenberg en Vergeer worden brand experiences nog te vaak ingezet als een middel om een boodschap over te brengen, zonder dialoog. ‘Veel merken behandelen brand experiences als een soort campagne-extensie: je vertelt iets, je laat iets beleven en dat was het dan. Maar dat is een gemiste kans’, zegt Vergeer. ‘Het wordt nog te weinig ingezet als kanaal om met je doelgroep en fans in gesprek te gaan. Te luisteren en horen wat er leeft. Wij geloven dat het niet langer gaat om merken met de luidste stem, maar met het beste luisterende oor.’

‘Een merkervaring moet meer zijn dan een momentopname. Wanneer raakt een brand experience iemand echt? Wanneer voelt een consument zich niet alleen gezien, maar ook betrokken? Merken moeten niet alleen aanwezig zijn, maar uitnodigen tot interactie. Relaties ontstaan pas als er wederzijdse betrokkenheid is.’

Een goed voorbeeld daarvan is de samenwerking van OVAL met YouTube, vindt Bruinenberg. ‘YouTube is een krachtig platform dat grotendeels draait op relaties tussen adverteerders en contentmakers. De uitdaging is om die relaties niet alleen te ondersteunen, maar juist te verdiepen. En dus de wederkerigheid te faciliteren. Brandcast is zo’n moment waar mensen met elkaar in gesprek gaan, kennis uitwisselen, inspiratie opdoen en samen bouwen aan de toekomst van YouTube als contentplatform.’ Vergeer: ‘In plaats van een eenrichtingsboodschap staat de dialoog centraal – van spontane ontmoetingen tot diepgaande gesprekken. YouTube wordt hier gevormd.’

Bob Bruinenberg (OVAL): ‘Brand experience is geen marketingtool, maar een middel om relaties op te bouwen.’
Bob Bruinenberg (OVAL): ‘Brand experience is geen marketingtool, maar een middel om relaties op te bouwen.’

Meer eigenaarschap voor consumenten

Mensen willen invloed op de merken waarmee ze zich verbonden voelen. Onderzoek laat zien dat 74 procent van de Nederlandse Gen Z het leuk vindt als merken om hun ideeën vragen, maar dat slechts 32 procent die kans krijgt. Bruinenberg: ‘De brand stakeholder rukt op. Mensen willen een stukje eigenaar van een merk zijn. Steeds vaker worden fans en doelgroepen uitgenodigd om samen met het merk, het merk te maken. Brand experiences lenen zich hier perfect voor. Maar merken moeten wel durven luisteren en hun doelgroep serieus nemen.’

In een project met Randstad werkte OVAL samen met medewerkers en werkzoekenden aan de fysieke merkbeleving van Randstad-vestigingen. Bruinenberg: ‘In plaats van top-down een concept te ontwikkelen, zijn we in co-creatie met de doelgroep aan de slag gegaan. Dat proces is de merkbeleving. Iets maken met mensen, voor mensen zorgt voor betere resultaten.’

Moeite doen wordt gewaardeerd

Consumenten voelen haarfijn aan hoeveel inspanning een merk levert om met hen in contact te komen, stelt Vergeer. ‘Een Snapchat-filter bereikt veel mensen, maar kost weinig moeite. Maar een fysieke ervaring, waarbij een merk tijd en energie steekt in het opbouwen van een relatie, of het opengooien van een gesprek wordt veel hoger gewaardeerd. In een tijd waarin AI, efficiëntie en digitalisering de norm zijn, is authentiek, persoonlijk contact nog belangrijker. Hoe meer moeite een merk doet, hoe waardevoller en sterker de connectie.’

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

OVAL

OVAL is een creatief bureau voor brand experiences die mensen écht bijblijven. Van Employee Experiences tot Business Experiences en Consumer & Citizen Experiences. Met een team van 120+ experts werkt het bureau vanuit kantoren in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Düsseldorf en Parijs. OVAL brengt mensen en merken samen met doordachte strategieën, pakkende creativiteit en strakke producties. OVAL werkt o.a. voor: Adobe, Bol, Decathlon, Fundis, Google, Henkel, Nintendo en Randstad.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in