Hoe duurzaam is Marketing eigenlijk?

Duurzaam ondernemen wordt een steeds groter topic voor bedrijven. Iets goed doen voor de wereld wordt meer en meer een vereiste in plaats van een bijkomstigheid. Echter blijft het altijd zoeken naar de grens tussen het maatschappelijk verantwoorde en het eigen gewin.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dopper

Deze week las ik nog een verhaal over Dopper. Of ik nou op kantoor ben, in de trein zit of bij familie aangelegenheden ben, de flessen van Dopper zijn niet meer weg te denken uit mijn gezichtsveld. Eigenaar Merijn Everaarts wist met Dopper al 600.000 mensen aan een vrolijk, doch erg simpel, drinkflesje te helpen om zo de plastic afvalberg te verminderen. Als warme broodjes gaan de flesjes van Dopper over de toonbank en dragen daardoor zijn steentje bij aan een beter milieu. Enerzijds door verbruik van plastic te verminderen, maar ook nog eens tien procent van de omzet gaat naar een goed doel. In hoeverre dit is meegenomen in de marge, geen idee, maar het verhaal richting de klant is in ieder geval goed. En de manier van ondernemen is enorm inspirerend. Helemaal nu wereldwijde expansie wordt gerealiseerd en vestigingen in San Fransisco en Hong Kong een feit zijn.


Google
Maar duurzaam ondernemen dus, ook wel bekend als MVO. Dat was het onderwerp waar het over ging tijdens de eerste Brandwave sessie in de Nieuwe Poort te Amsterdam Zuidas. Hier lieten Google en Unilever een kijkje in hun keuken zien en hoe zij bijdragen aan duurzaam ondernemen. Interessant is het hoe Google dit intern heeft opgenomen in zijn bedrijfscultuur. Zo zal je daar geen vuilnisbakken meer zien per bureau, maar dien je afval al zelf te scheiden in verschillende centrale afvalbakken. Ook heeft onderzoek aangetoond dat servers geen koelers nodig hebben. De grote serverruimte is nu dus rond de 25graden en werknemers lopen er lekker rond in korte broek. Dit scheelt veel zinloze CO2 uitstoot.

Unilever
Echt food for thought was de presentatie van Unilever. En niet zo zeer om hoe ze duurzaamheid hebben opgenomen in de kern van hun missie, maar vooral om de sterke marketing machine die er binnen de ballon duurzaamheid zit. Unilever gaf aan dat ze in landen waar ze moeilijk distributie kregen, producten zo wisten te innoveren dat ze wel voet tussen de deur kregen. Bijvoorbeeld in landen waar mensen met minimaal aan water moeten wassen, drinken, koken en dus leven, wisten ze wasmiddel te ontwikkelen waar je met 10% van het gebruikelijke benodigde water toch hetzelfde resultaat kan boeken. Resultaat: mensheid blij, nieuwe distributie voor producten en dus bijdrage aan de doelstelling om omzet te verdubbelen.

Juist door de, volkomen logische overigens, omzet doelstelling komt het Unilever verhaal wat dubbel over op mij. Vandaar mijn vraag ook na afloop van de presentatie aan Unilever waar de grens nou ligt tussen MVO en commercieel gewin. Hierop werd mij onder meer mee gegeven dat er niks gedaan wordt binnen Unilever, zolang het ethisch niet goed voelt. Dus daar ligt waarschijnlijk dan de grens!

Voor mijn gevoel blijft het lastig te zeggen wanneer het gebruik van MVO nou doorslaat in commercieel eigen gewin. En je dus van gebruik naar “misbruik” gaat.

Tot slot bracht Unilever aan het licht. Een mooi initiatief met al bijna 70 miljoen website bezoekers. Het project wordt ondersteund door een indrukwekkend filmpje welke denk ik, gezien de 8 miljoen bezoekers in 2 maanden tijd, als succesvol bestempeld mag worden.
En aan het eind van de video wordt de kijker zelfs nog even op een slimme manier beïnvloedt in het boodschappen doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie