Erik Wiese stapt uit Blauw Gras en wordt 'strategisch marketingdirecteur' van Ace

Wiese ziet het als zijn uitdaging om van bureaugroep Ace een 'lovebrand' te maken. Met zijn vertrek presenteert Blauw Gras een nieuw MT.

Erik Wiese stapt uit Blauw Gras, het social content-bureau dat hij in 2011 mede heeft opgericht. Wiese gaat aan de slag als marketingdirecteur van bureaugroep Ace, waar Blauw Gras onder valt.

Kan 'zijn' Blauw Gras hem na ruim tien jaar wel missen? Dit is een typisch gevalletje right person right seat, antwoordt de 33-jarige Wiese zelfverzekerd. Het Amsterdamse bureau heeft het afgelopen jaar de focus op 'de binnenkant' gelegd en het doel lijkt nu bereikt: de juiste mensen zitten op de juiste accounts, wat maakt dat Wiese voor zijn gevoel plaats kan maken voor 'nieuw leiderschap'. 'Dit betekent overigens niet dat er geen ruimte is voor nieuwe opdrachtgevers, maar we zijn wel selectiever geworden.'

Nieuwe mensen

Met zijn vertrek maakt Wiese plaats voor nieuwe mensen in het managementteam van Blauw Gras, te weten Michelle van der Zee (operations director), Claire Daemen (client services director) en Maaike Langereis (commercial director). Gijs van der Togt en Bart Visser blijven als respectievelijk head of strategy en creative director onderdeel van de directie van het bureau en ook medeoprichter Erjon Tuenter blijft betrokken. Wiese op zijn beurt doet echt een stap opzij.

Advertentie
advertisement
De nieuwe MT-leden van Blauw Gras
De nieuwe MT-leden van Blauw Gras, met v.l.n.r. Michelle van der Zee, Maaike Langereis en Claire Daemen

Blauw Gras voegde zich in 2020 bij Ace, dat Wiese nu de kans geeft strategic marketing director te worden binnen de bureaugroep. 'Blauw Gras is natuurlijk nog steeds onderdeel van Ace, dus ik blijf betrokken. Maar ik ga me niet meer bemoeien met de dagelijkse leiding.' Hoe ziet zijn nieuwe rol er concreet uit? Wiese: 'Ik ga doen wat ik het allerleukste vind: bouwen aan een sterk merk. Ik zie het als mijn opdracht van Ace een lovebrand te maken. Een merk waar mensen en bedrijven graag onderdeel van willen uitmaken. De marketingafdeling van Ace is opgesplitst in 'strategie' en 'operationeel', waar ik me focus op het eerste stuk. Daarnaast word ik de verbinder tussen onze bedrijfsstrategie, new business en marketing.'

Meer naar buiten

Tot slot, voor welke uitdaging staat Ace op dit moment? 'De afgelopen twee jaar lag de focus op het bouwen van de groep. Vanaf dit jaar willen we meer naar buiten, zowel qua business als merk. En hier is een belangrijke rol voor mijzelf weggelegd. We hebben mooie verhalen te vertellen en er zijn thema's die ons aan het hart gaan, zoals diversiteit, dat laat het nieuwe bureau Amaru mooi zien. Aan mij de taak om dit tot leven te wekken met de juiste content, events en partnerships.'

Advertentie