Premium

Max van den Ingh (Unmuted): 'Ik ben een 'from zero to one'-guy'

TALENT SPOTTING | B2B-marketing van zijn stoffige imago afhelpen, is een van de missies van de 30-jarige Van den Ingh.

Max van den Ingh

Pas dertig en al een track record waar je u tegen zegt. Toch zag het er lange tijd niet naar uit dat de carrière van Max van den Ingh, eigenaar van B2B marketingbedrijf Unmuted, zo’n spurt zou nemen. 'Lang heb ik gedacht dat ik nooit echt iets zou bereiken.’

Sinds de pandemie leidt Van den Ingh marketingbedrijf Unmuted (‘Het is tijd dat B2B-bedrijven zich laten horen en niet langer op ‘mute’ staan’). Met een team van 12 specialisten werkt hij uitsluitend voor bedrijven die B2B software-abonnementen verkopen. Hoe is het zo gekomen?

Stage bij MisterGreen

Van den Ingh: ‘Na mijn middelbare school besloot ik commerciële economie te studeren. Ik was destijds niet bijzonder ambitieus. Terwijl mijn vrienden naar de universiteit gingen en stage liepen bij grote corporates. Dat leek voor mij niet weggelegd. Via mijn oom kon ik stage lopen bij MisterGreen, een leasemaatschappij-startup die Tesla naar Nederland haalde. Hier begon ik in sales en dat ging zo goed dat mijn baas me vroeg de stage te laten voor wat het was en om in dienst te komen. En zo geschiedde. Na twee jaar had ik een visie ontwikkeld: het volledige leaseproces kon geautomatiseerd worden. Er waren tenslotte maar een handvol modellen, kleuren en interieurs. Dus ontwierp ik een systeem dat dit mogelijk maakte en kreeg ik de leiding over een digitaal team. Samen bouwden we een platform om de verkoop online te laten verlopen. Met succes; binnen een jaar stegen de contracten van honderd naar duizend per jaar.’

De ambitie van Van den Ingh was aangewakkerd. ‘In mijn werk als digital marketeer kwam ik in aanraking met SaaS (software as a service, red)-bedrijven die mij tools wilden verkopen. Door me hierin te verdiepen, raakte ik bovengemiddeld geïnteresseerd in softwareproducten. Via een recruiter kwam ik terecht bij een SaaS-startup waar ik from scratch hun product voor in de markt mocht zetten. Ontzettend leuk om van niets iets te maken.’

Ook hier lag ongetwijfeld een glansrijke carrière in het verschiet. Toch eindigt zijn verhaal hier niet. ‘Klopt, ik wilde zelf ondernemen. Had nu best wat ervaring in het opstarten en begeleiden van een team, ik had al een netwerk, deelde mijn B2B-marketingkennis op diverse podia, stond bij de HvA voor klasjes, bij Nyenrode, was actief op LinkedIn, schreef blogs, maakte podcasts. Zo ontdekte ik ook wat resoneerde. ‘Tijdens de pandemie heb ik de stoute schoenen aangetrokken, ben ik Unmuted begonnen en helpen we softwarebedrijven te groeien via vette marketing.’

Stoffig imago

Wat is volgens Van den Ingh zijn future of marketing? Ik ben vooral bezig met mijn missie, het stoffige imago van B2B-marketing halen. B2B-bedrijven hebben weinig kennis van moderne marketingtechnieken, hebben de neiging terug te vallen in oude, goed meetbare marketingtechnieken als het schrijven van whitepapers, het organiseren van webinars, weggeefacties … Dat is saai, al gedaan en kan anders, innovatiever. Dat bewijzen wij iedere dag. Het probleem is dat veel jonge mensen die nu op de arbeidsmarkt komen dat niet weten en vallen voor grote corporates als Unilever, Heineken en Philips waar weinig impact te maken is. Ik wil er met mijn kennis en ervaring voor zorgen dat deze mensen vroeger in hun carrière kiezen voor B2B-marketing door te laten zien dat wij vette dingen doen. B2B staat absoluut niet voor Boring to Boring.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie