Samenwerken en leren tijdens OMG Fresh Looks

Tijdens de OMG Fresh Looks hackathon werken professionals uit verschillende functielagen samen aan één opdracht.

Inmiddels heeft de Gen Z generatie zijn intrede op de werkvloer gemaakt, maar hoe zorg je ervoor dat je Gen Z talent weet te behouden en helpt te ontwikkelen? Deze generatie heeft andere waarden dan Millennials en heeft een geheel eigen kijk op carrière en hoe succes in het leven eruit zou moeten zien. Gen Z leert razendsnel, is competitief en hunkert naar informatie. Persoonlijke ontwikkeling stellen zij zelfs voor financiële zekerheden.

Naast tal van andere initiatieven, organiseert OMG vanuit dit perspectief daarom ieder kwartaal een hackathon, genaamd Fresh Looks. Middels deze competitie komt Gen Z talent optimaal tot hun recht en worden ze geholpen om effectief samen te werken met ervaren collega’s. In samenwerking met vooraanstaande merken – worden radicale samenwerking en diversiteit tot leven gebracht.

Afgelopen donderdag, 17 januari heeft OMG een nieuwe editie van deze Fresh Looks hackathon georganiseerd, dé media competitie van OMG. Het unieke is dat deelnemers vanuit alle lagen van de organisatie meedoen, van Executives, Specialisten, Directors tot aan zelfs de CEO.

Recordaantal deelnemers

Deze editie nam een recordaantal van 50 deelnemers afkomstig van OMD, OMG, PHD, Transact en Annalect het tegen elkaar op. Rob van der Horst, Disruptive Project Manager van Bacardí gaf een zeer uitdagende briefing. Vervolgens hadden de deelnemers 2 uur de tijd om in verschillende teams deze briefing te vertalen in een creatief concept inclusief strategische media uitwerking. Na deze pressure cooker werd dit aan een vakjury gepresenteerd.

Samenwerken & leren

De Fresh Looks staan in het teken van samenwerken, leren en elkaar beter leren kennen. ‘’In het netwerk van Omnicom Media Group beschikken we over ontzettend veel kennis die verdeeld is over een aantal labels. Het is belangrijk dat we het makkelijk maken om op elkaar af te stappen en samen te werken voor onze klanten. Ik ben er van overtuigd dat we hierin met Fresh Looks een ontzettend grote stap hebben gemaakt’’, zegt Tim van Straten, één van de organisatoren van de hackathon.

Samenwerking is een belangrijk onderdeel van de hackathon. Er worden diverse teams van collega’s uit meerdere labels binnen het OMG netwerk samengesteld en zo komen de deelnemers in contact met collega’s waar ze normaliter niet snel mee samenwerken. Dit werd ook bevestigd door meervoudig oud-winnaar Danique Steur die nu één van de organisatoren is: ‘‘Als ik terugkijk naar mijn eerdere deelnames, dan blijft mij vooral bij dat ik inspiratie op kon doen van collega’s waar ik normaal niet dagelijks mee samenwerkte, met name de collega’s die destijds al verder waren dan ik op mediagebied, maar ook de collega’s die juist net nieuw waren en een vernieuwende blik hadden omtrent bepaalde onderwerpen.’’

De periode na de Fresh looks leverde mij altijd nieuwe inzichten en energie op, eigenlijk de bevestiging dat ik werkzaam ben in het juiste werkveld.
Danique Steur

Partnership

Vanuit Bacardí werd er ook zeer enthousiast gereageerd op deze editie van de Fresh Looks. Rob van der Horst, die zelf ook onderdeel van het jury team was, gaf aan erg blij te zijn met de input die hij ontvangen heeft en dat het niveau bij de deelnemers ontzettend hoog lag. ‘‘Meerdere ideeën die zijn gepresenteerd worden zeker meegenomen in de besprekingen van nieuwe concepten die wij gaan realiseren. De presentaties bevatten veel structuur en waren van een zeer hoog niveau. Ik zou het iedereen adviseren om deel te nemen aan deze hackathon dat veel leerzame inzichten heeft opgeleverd. Een unieke situatie waarin ruim 50 media professionals inzichten verzamelen over je merk en doelgroep, om vervolgens een volledig strategisch plan uit te werken’’.

Winnaars

Uiteraard kon er maar één team de winnaar zijn. Dat was het team met het meest creatieve en innovatieve idee dat gebaseerd was op een goed beargumenteerde mediastrategie. Naast dat zij enorm veel geleerd hebben, kunnen zij zich ook opmaken voor een leuke activiteit. Het winnende team kreeg namelijk toegangskaarten voor Lowlands 2023 of Amsterdam Open Air, zodat zij Casa Bacardí van dichtbij kunnen bekijken. ‘‘We blikken terug op een sensationele avond waarin we het moesten opnemen tegen sterke opponenten. We zijn enorm blij dat wij uiteindelijk de meeste indruk hebben kunnen maken op de vakjury. Wat wij vooral meenemen van deze avond is de samenwerking tussen meerdere labels, de spanning en de kennis die we hebben opgedaan. Uiteraard zijn we ook enorm blij met de prijs die we hebben gewonnen’’, zegt het winnende team na afloop.

 

Wij kijken nu al uit naar de volgende editie van de OMG Fresh Looks hackathon!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →