Premium

Opnieuw jaar met tegenvallende cijfers voor WPP

Grootste communicatieholding ter wereld presteert minder in de VS en UK.

WPP ceo Mark Read

WPP draaide een moeizaam vierde kwartaal 2019 en komt over het hele jaar in de min uit als het gaat om inkomen en organische groei. Uit de jaarcijfers van de grootste communicatieholding ter wereld blijkt dat de netto omzet met bijna 2 procent terugliep. Tegenvallers in belangrijke markten als het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten liggen ten grondslag aan de matige cijfers. Op de beurs werd WPP donderdag afgestraft met de grootste koersdaling in acht jaar. 

Het mindere vierde kwartaal was opvallend, gezien het goede resultaat in het derde kwartaal. Het inkomen daalde met 3,7 procent in tegenstelling tot een groei van 3,1 procent in de drie maanden ervoor.

Advertentie
advertisement

WPP's nieuwe strategie waarbij het wereldwijd bureaus integreert pakte in het laatste kwartaal van 2019 minder goed uit in het Verenigd Koninkrijk. Met name media-inkoper GroupM draaide minder. GroupM had onder meer last van het verlies van grote accounts als HSBC en American Express. WPP laat de Brexit-perikelen onvermeld. 

Noord-Amerika is al drie jaar een zwakke plek voor WPP. Ook in Q4 stond die regio in de min (4,5 procent). Azië-Pacific, Latijns-Amerika en Midden- en Oost-Europa presteerden ook minder goed. 

'Turnaround' strategie

CEO Mark Read presenteerde eind 2018 als opvolger van Sir Martin Sorrell een driejarig 'turnaround'-plan en kondigde al eerder aan dat herstel tijd zou vergen en 2019 een uitdagend jaar zou worden. Hij noemt 2019 het jaar van de basis voor de nieuwe WPP-strategie, ziet 2020 als een jaar van consolidatie en verwacht in 2021 verder te zijn met WPP. Als onderdeel van de herstructurering schrapt WPP wereldwijd 2.500 banen in drie jaar. 

In 2019 daalde de netto-omzet met 1,6 procent naar 15,4 miljard euro. Daarmee deed WPP het slechter dan de vijf grote concurrerende holdings. De cijfers van Omnicom en IPG sprongen er positief uit. Ook Publicis Groupe, Dentsu Aegis Network en Havas rapporteerden een daling van de organische groei.

WPP deed het afgelopen jaar ook zijn meerderheidsbelang in onderzoekstak Kantar van de hand. Mede daardoor daalde de winst voor belastingen uit voortgezette activiteiten met 30 procent. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie