Oranje Fonds ‘doet ertoe’ en lanceert jubileumcampagne

Oranje Fonds viert 20-jarig bestaan met campagne '20 jaar ertoe doen' en koning Willem-Alexander en koningin Máxima vieren het feestje mee.

Het betreft een doorvertaling van het langer lopende format 'ertoe doen' dat afgelopen november de herpositionering van de stichting inluidde.

Morgen, op 2 februari 2022, is het precies twintig jaar geleden dat het Oranje Fonds is opgericht, nadat het als huwelijkscadeau namens alle Nederlanders werd aangeboden aan koning Willem-Alexander en koningin Máxima, op de vooravond van hun huwelijk. Reden genoeg voor het fonds om een nieuwe campagne te lanceren, die in het teken staat van 'de 20 sociale initiatieven' die het al twintig jaar steunt. De initiatieven annex verhalen komen tot leven in de zogenoemde Oranje Fonds Straat, via muurschilderingen van mensen 'die ertoe doen'.

'Iedereen doet mee'

Het Oranje Fonds zet zich in voor een samenleving ‘waarin niemand er alleen voor staat en iedereen mee kan doen’. Het format en de boodschap #jijdoetertoe zijn opgezet vanuit het inzicht dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Veel mensen verliezen het gevoel dat ze ertoe doen, bijvoorbeeld door armoede, uitsluiting, eenzaamheid of psychische problemen, aldus Oranje Fonds. Hoe sterk ze ook zijn, ze komen er niet altijd alleen uit. Een sociaal initiatief geeft dan steun. Als naar eigen zeggen grootste sociaal fonds van Nederland versterkt en verbindt het Oranje Fonds deze initiatieven en mensen. Met financiële steun, kennis en advies.

Annette Reijersen van Buuren, hoofd communicatie & merk bij Oranje Fonds, zegt: 'De afgelopen twintig jaar heeft het fonds meer dan 100.000 sociale initiatieven voor een betere samenleving ondersteund. We financieren, werven vrijwilligers, versterken initiatieven met kennis en verbinden ze met elkaar en andere organisaties. Iedereen kent ons van naam, maar niet iedereen weet wat we precies doen, omdat dat zo omvangrijk is. Daarom zetten we een grote stap om deze verscheidenheid aan activiteiten en doelgroepen te vatten in een overkoepelende boodschap waarin één ding centraal staat, namelijk dat iedereen ertoe doet. Want dat vinden en voelen wij al twintig jaar.’

Metershoge portretten

De campagne wordt uitgerold in een televisiecommercial, online video, print en online advertenties. Om 'ertoe doen' zichtbaar te maken, heeft het Oranje Fonds diverse street artists gevraagd om metershoge portretten te maken van mensen die ertoe doen, die het hart vormen van de commercial en video's – te zien op oranjefonds.nl. Daarnaast wordt de campagne vandaag om 20:30 uur gepresenteerd tijdens de online uitzending '20 jaar ertoe' doen, ook te zien op oranjefonds.nl. Hierin spreken koning Willem-Alexander, koningin Máxima, Oranje Fonds-directeur Sandra Jetten en bestuurslid Kim Putters over het werk van het fonds. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Brain Creatives, Bandit Amsterdam, Caribbean Filmcom, Jalt en Zigt. Partners van het Oranje Fonds zijn onder meer de Nationale Postcode Loterij, KPN Mooiste Contact Fonds, Nationale-Nederlanden, Douwe Egberts, Regiobank en het Ministerie van VWS.

Bekijk de online video's hier en de tv-commercial hieronder:

Advertentie
advertisement
Advertentie