Overslaan en naar de inhoud gaan

2026: Het jaar waarin Brand Management zijn digitale versnelling vindt

Wat we in 2026 gaan zien: 3 vooruitblikken
Partner
VIM Group

Al meer dan 30 jaar helpt het internationale team van specialisten en digital professionals van VIM Group marketing- en communicatiemanagers met merktransformatie en merkmanagement. Door nauw samen te werken met onze klanten en hun externe partners, bieden we de structuur en richting die organisaties nodig hebben om merkveranderingen en rebrandings op een goede manier te plannen en uit te voeren. Zo worden veelvoorkomende risico’s vermeden en kostenbesparingen gerealiseerd. Offline en online, ongeacht de omvang of situatie, we helpen merken te transformeren en consistente en impactvolle merkervaringen te realiseren.

https://www.pexels.com/photo/photo-of-woman-using-laptop-3194518/

2025 was het jaar van de doorontwikkeling van en introductie van AI in de wereld van brand managementsystemen. We zagen hoe technologieën op het gebied van Digital Asset Management (DAM), documentautomatisering, publishing en brand compliance uit hun experimentele fase kwamen. Innovaties kwamen niet alleen van de usual suspects maar waren zichtbaar over de volle breedte van de markt.

Door Pieter Bosschaart, Client Partner Digital bij VIM Group

Wat deze innovaties gemeen hebben? Ze stellen organisaties in staat om sneller, consistenter en met meer controle te opereren. En belangrijker nog: ze maken brand managementteams klaar voor een nieuwe rol. Niet langer als de 'merkpolitie', maar als strategisch versneller voor afdelingen als legal, HR, sales, procurement, marketing en communicatie.

Van AI-feature naar fundamentele werkwijze

AI in brandtech is allang geen gadget meer. AI-functies zoals automatische metadata-tagging, visuele fingerprinting (het traceerbaar maken van content), generatieve copywriting, real-time vertalingen en template-gedreven documentopbouw hebben hun plek verdiend in het hart van content- en documentprocessen. Maar er is meer. AI wordt nu ook ingezet om data-gedreven inzichten te genereren voor brand governance: bijvoorbeeld in het herkennen van afwijkingen van merkwaarden in campagnes, of het analyseren van markttrends en productpositionering.

Deze ontwikkeling verschuift het speelveld. Waar brand managers voorheen moesten vertrouwen op hun ervaring en subjectieve interpretatie, zijn er nu toolsdie besluitvorming ondersteunen met scherpe, real-time analyses, predictions en adviseren en ondersteunen ten aanzien van concrete vervolgacties. Dat geeft vertrouwen op boardroomniveau, verbetert de eigen handelinsgsnelheid in executie én biedt inzcihten en handvatten om bij te sturen voor het te laat is.

"Brand management verschuift van corrigeren naar navigeren. Met AI gedreven inzichten ontstaat een fundament voor proactieve merksturing en operationele efficiency voor alle afdelingen." — Pieter Bosschaart, VIM Group

2026: het jaar van adoptie en activatie

De meeste organisaties beschikken inmiddels over brand management tools met AI-capaciteiten. Toch blijft de adoptie in de praktijk vaak achter: features worden onderbenut, integraties blijven uit en gebruikers missen training of eigenaarschap. 2026 biedt een unieke kans: dit is het moment om bestaande tools écht te activeren en breder in te zetten binnen de organisatie.

Brand managementteams moeten hierin de regie nemen. Door deze technologieën slim te integreren in de workflows van andere teams, verandert het merkteam van gatekeeper in groeiversneller. Denk aan HR-afdelingen die sneller brand compliant vacatures en onboardingmateriaal kunnen publiceren, of legal teams die automatisch correcte contracttemplates genereren. Of neem het beheer van beeldrechten: met een slimme ‘consent manager’ wordt het vastleggen, herroepen en beheren van gebruiksrechten rondom beeldmateriaal en modellen volledig geautomatiseerd en centraal gemonitord. Zo is compliance geen zorg meer, maar een vanzelfsprekend onderdeel van de workflow. Ook het salesproces wordt versneld: AI-agents kunnen op basis van historische voorstellen, die aantoonbaar goed converteerden, automatisch nieuwe proposals genereren die inhoudelijk én visueel kloppen met de merkidentiteit. Kortom, de technologie is er, nu nog de juiste mindset en structuur.

"De technologie is er, nu nog de juiste mindset en structuur." — Pieter Bosschaart, VIM Group

Wat we in 2026 gaan zien: 3 vooruitblikken

1. Brand compliance wordt geautomatiseerd én schaalbaar
In 2026 gaan we steeds meer organisaties zien die niet alleen marketingcontent, maar ook juridische, HR- en procurement documentatie volledig automatisch genereren en valideren met ingebedde merk- en juridische richtlijnen. Hierdoor ontstaat een nieuw niveau van merkintegriteit zonder extra druk op teams.

2. AI als strategisch klankbord
AI-tools zullen in 2026 niet alleen uitvoerend zijn, maar steeds vaker strategisch: denk aan AI-modellen die realtime inzichten geven in campagneperformance versus merkwaarden, of die signaleren waar merkperceptie schuurt met marktbehoeften. Dit maakt subjectieve keuzes meetbaar en transformeert brand management tot een rol met directe impact op omzet, reputatie en marktkansen.

3. DocGen als katalysator voor merkconsistentie
Templating-oplossingen zullen nog dieper geïntegreerd worden in de dagelijkse werkprocessen van medewerkers buiten marketing. Denk aan sales decks, offertes, beleidsstukken en interne memo’s die automatisch on-brand worden gegenereerd. Dit vergroot de output, versnelt processen en voorkomt foutieve merkcommunicatie.

Waar begin je?

De transformatie begint met inzicht. Wat kan je huidige tooling al? Waar zitten kansen die je nu nog niet benut? Welke interne processen verdienen prioriteit? VIM Group helpt organisaties via een pragmatische en leverancier onafhankelijke Brand Tech Health Check: een analyse van bestaande brand toolkit, hun adoptieniveau en het onbenutte potentieel. Daaruit volgt een gericht plan dat je merkorganisatie niet alleen future-proof maakt, maar ook tastbare waarde oplevert voor andere afdelingen.

2026 wordt het jaar waarin brand management een nieuwe definitie krijgt. Niet als rem, maar als versneller. De technologie ligt klaar, nu de activatie nog. Benieuwd hoe dit in jouw organisatie zou kunnen werken? Laat het me weten: pieter.bosschaart@vim-group.com

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
VIM Group

Al meer dan 30 jaar helpt het internationale team van specialisten en digital professionals van VIM Group marketing- en communicatiemanagers met merktransformatie en merkmanagement. Door nauw samen te werken met onze klanten en hun externe partners, bieden we de structuur en richting die organisaties nodig hebben om merkveranderingen en rebrandings op een goede manier te plannen en uit te voeren. Zo worden veelvoorkomende risico’s vermeden en kostenbesparingen gerealiseerd. Offline en online, ongeacht de omvang of situatie, we helpen merken te transformeren en consistente en impactvolle merkervaringen te realiseren.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in