Peter Khoury benoemd tot Chief Creative Officer adidas bij TBWA\NEBOKO

'Ik wil deze kans aangrijpen om wat ik leer en doe later te delen met de mensen in Zuid-Afrika, in welke vorm dan ook.'

Pete Khoury

TBWA\NEBOKO versterkt haar creatieve leiderschapsteam met de in Zuid-Afrika geboren Peter Khoury tot Chief Creative Officer voor adidas wereldwijd. Pete was de afgelopen negen jaar CCO bij TBWA\Hunt Lascaris in Zuid-Afrika en leidde het bureau naar de titel 'Best Individual Agency in South Africa' in 2015 en achtereenvolgens van 2018 tot 2021.    

Pete begon bij TBWA\Hunt Lascaris in 2000, waar hij de BMW 6-serie campagne lanceerde en het wereldwijde chemie- en energiebedrijf SASOL herpositioneerde als een bedrijf met oneindige mogelijkheden. Hij werkte ook samen met TBWA-Chiat Day\LA om de Pedigree Worldwide "We're for Dogs" campagne te lanceren in 2004 en 2005. In 2007 speelde hij een centrale rol bij de lancering van het Zuid-Afrikaanse bureau Metropolitan Republic. 

Pete heeft er altijd van gedroomd om iconisch werk voor adidas te creëren: 'Als iemand me zou vragen om een baan in de reclamewereld te kiezen, zou ik ervoor kiezen om de CCO van adidas wereldwijd te worden. Ik voel me de gelukkigste persoon ter wereld! Ik werd als al kind verliefd op adidas en dit werd nog meer als tiener (ik was een hiphopkind uit de jaren 80/90). Vervolgens belandde ik in de reclamewereld en raakte ik opnieuw verliefd op het merk – toen ze 'Impossible is Nothing' lanceerden.'

Zijn kantoor in de rijkste vierkante kilometer van Afrika verruilen voor het creatieve centrum van Amsterdam voelde als de juiste stap toen de kans zich voordeed: 'Het is een internationale stad met een geweldige creatieve geest. Ik hou van Joburg, ik heb hier altijd gewoond en dit zijn mijn mensen, maar ik wil deze kans aangrijpen om wat ik leer en doe later te delen met de mensen in Zuid-Afrika, in welke vorm dan ook.'

Naast talrijke prijzen en onderscheidingen is Pete ook jurylid en voorzitter geweest bij verschillende lokale en internationale vakjury's, waaronder Cannes Lions, One Show, D&AD, Dubai Lynx, Loeries, Effies, AICP en Ciclope Africa. In 2020 riep de Financial Mail in Zuid-Afrika hem uit tot 'Industry Leader of the Year' en in 2020, 2021 en 2022 werd hij uitgeroepen tot 'Most Admired Creative Leader in South Africa'.  

'Als iemand me zou vragen om een baan in de reclamewereld te kiezen, zou ik ervoor kiezen om de CCO van adidas wereldwijd te worden.'

Als gevestigd creatief is er veel werk dat hem gedurende zijn carrière zowel geïnspireerd als jaloers heeft gemaakt: 'Als je me deze vraag zou stellen in het begin of het midden van mijn carrière (tot nu toe), zou ik waarschijnlijk een breed werkstuk met je gedeeld hebben, zoals een film van Frank Budgen of Spike Jonze, een printadvertentie van Economist of een geweldige OOH zoals die van 'The Zimbabwean'. Vandaag zou mijn antwoord echter veel genuanceerder en specifieker zijn. Ik ga niet één ding noemen, dus laten we liever een koffie drinken en erover praten.'

Bij het vragen naar een project dat dicht bij zijn hart ligt, verwijst Pete naar het Riky Rick Legacy Project getiteld 'Stronger' in collaboration with the Ricky Rick Foundation. Riky, een bekende en gevierde Zuid-Afrikaanse rapper, beroofde zichzelf vorig jaar op tragische wijze van het leven en liet een enorme leegte achter voor de jonge, ambitieuze stadsjongeren van Zuid-Afrika die naar hem opkeken als rolmodel en inspiratiebron. 'We lanceren de campagne de komende weken, en we hopen dat het een verschil maakt voor veel jongeren in Zuid-Afrika en de wereld als het gaat om het omgaan met en het overwinnen van psychische aandoeningen', aldus Pete.  

Het project is extra bijzonder omdat het ook zijn laatste bij TBWA\Hunt Lascaris is: 'Ik ben blij dat het dit project kon zijn. We hebben door de jaren heen vaak met Riky gewerkt en hij was een echte gentleman. Het creëren van een platform en werk om zijn nalatenschap voort te laten leven heeft mijn hart vol gemaakt.'

Darre van Dijk, CCO TBWA\NEBOKO: 'Pete is echt een powerhouse in het creatieve vak en ik ben blij dat hij adidas voor ons gaat leiden vanuit een wereldwijd perspectief. Ik ken hem al jaren, omdat hij deel uitmaakt van de Creative Core van TBWA Worldwide. We zijn vrienden geworden en op werkgebied hebben we de afgelopen maanden al samen kunnen werken. Ik ben ervan overtuigd dat we met Pete ons werk naar een hoger niveau zullen tillen, samen met ons groeiende internationale team.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →