Premium

Resultaten reclameholdings terug op niveau 2019

Goede cijfers voor Interpublic (IPG), Publicis Groupe en Omnicom.

123RF

Zowel Interpublic (IPG), Publicis Groupe als Omnicom hebben in de eerste helft van dit jaar bemoedigende resultaten behaald. Met name IPG springt eruit met een groei van 19,8 procent in het tweede kwartaal en 10,6 procent over het eerste halfjaar. Het gaat daarbij om het inkomen (revenue), de sterkste indicator voor hoe holdings ervoor staan. 

Publicis Groupe

Ook Publicis Groupe heeft de opgaande lijn gevonden en is weer terug op het niveau van vóór de pandemie met een groei van 17 procent in het tweede kwartaal. In de eerste zes maanden was de groei 9,7 procent. Daarmee ligt de Franse holding op koers om het verlies dat het in 2020 leed dit jaar goed te maken. Dat is een jaar eerder dan verwacht.

Bestuursvoorzitter Arthur Sadoun zegt dat Publicis er sneller bovenop is dan verwacht. Vooral in de Verenigde Staten en Azië waren de prestaties sterk. Met name de digitale tak Publicis.Sapient en databedrijf Epsilon stimuleerden de groei. In Europa presteerden de digitale activiteiten het beste met een groei van 23 procent.

Interpublic en Omnicom

De cijfers van Publicis Groupe werden donderdag bekend gemaakt. Een dag eerder rapporteerde het Amerikaanse Interpublic zijn sterke cijfers. De Amerikaanse groep is nog optimistischer dan Publicis Groupe over het volledige jaar en voorspelde een inkomensgroei van 9 tot 10 procent in 2021. Interpublic zag van alle holdings vorig jaar het inkomen het minst dalen: 4,8 procent.Het eveneens Amerikaanse

Omnicom liet een inkomensgroei van maar liefst 24,4 procent zien in het tweede kwartaal en 10 procent in de eerste zes maanden. Die cijfers volgen wel op een zwak 2020, toen het inkomen van het moederbedrijf van TBWA\ en DDB met 11 procent daalden.

Analisten zijn positief over de resultaten van de drie holdings. Het is nog afwachten wat de andere drie van de 'big six' hebben gedaan in het eerste halfjaar. WPP, dentsu en Havas (Vivendi) hebben nog geen resultaten gerapporteerd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie