Premium

Toyota blijft bij DDB Amsterdam na pitch: 'We wilden weten of we goed zaten'

Het merk werkt al sinds 2016 samen met DDB in Nederland, maar besloot toch een pitch uit te schrijven.

Roy, het nieuwe merkkarakter van Toyota.

Toyota heeft wederom voor DDB Amsterdam gekozen als zijn vaste reclamebureau in Nederland. Dat is de uitkomst van een pitch die in augustus werd uitgeschreven. Het automerk werkt al sinds 2016 met DDB-bureau Etcetera (en later DDB Unlimited en daarna DDB Amsterdam) samen.

Welke andere bureaus aan de pitch deelnamen, is niet bekend. De pitch werd net als zeven jaar geleden, toen Etcetera het Toyota-account toebedeeld kreeg, begeleid door 3MO.

Nieuw merkkarakter

Opvallend is het wel, gezien het feit het recente, door DDB ontwikkelde merkkarakter Roy goed lijkt te scoren, zo verklaarde Luuk Maes, head of marketing Toyota, eerder in september. 'Het karakter Roy en merkthema 'Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf' valt heel goed. Roy is nu al bekend bij 53% van de Nederlanders, mensen vinden hem supersympathiek. Onze top of mind-bekendheid is sindsdien significant gestegen.'

Waarom is er dan toch een bureaupitch uitgeschreven? 'We wilden zeker weten of we nog goed zaten voor de volgende stappen die we als merk willen zetten', zegt Maes nu. 'DDB heeft een rijk verhaal gepresenteerd, waaruit blijkt dat zij een duidelijke visie hebben op het merk Toyota. En hoe het merkconstruct creatief het beste uitgebouwd kan worden in de komende jaren.'

Niet in het verdomhoekje

Dat merken hun bestaande bureau uitnodigen voor een pitch komt vaker voor, hoewel er ook regelmatig wordt bedankt voor de eer. Job Koopman, strategy director bij DDB Amsterdam: 'Dat hadden wij ook kunnen doen, maar we wilden het account heel graag behouden en hebben daarom besloten het om te draaien. Als het huidige bureau had het volgens ons geen zin om in het verdomhoekje te gaan zitten, we wilden juist bewijzen dat wij de juiste partij zijn. En dat heeft gewerkt.'

Pol Hoenderboom, executive creative director DDB Amsterdam, zegt dat ‘het voelt als het winnen van een nieuwe klant’. 'We hebben ver vooruitgekeken hoe we met merkkarakter Roy het merk verder kunnen laten groeien. Parallel aan de pitch werkten we nog aan de productie van de campagne die een paar weken geleden live ging. We moesten alles strikt gescheiden houden, een dubbele uitdaging dus. We hebben het begin van een mooie nieuwe merkcampagne neergezet, ik kan niet wachten deze verder uit te bouwen.'

Bekijk hieronder de laatste tv-commercial van Toyota van de hand van DDB Amsterdam.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie