Premium

Ali B wordt het nieuwe gezicht van Lidl: ‘Wij willen meer consistentie'

In commercials gaat de rapper op zoek naar typisch Nederlandse gewoonten, om te beginnen met Pasen.

Lidl heeft een bewogen jaar achter de rug: de lancering van Kordaat, de campagne met George Baker en de spaaractie Vitamini’s. Dit jaar ligt de focus op typisch Hollandse producten aan de man brengen. Het eerste resultaat van deze strategie is een paascampagne, gemaakt door Joe Public, met BN’er Ali B in de hoofdrol. Hij wordt het gezicht van de keten onder de naam ‘A-Lidl’.

In de commercial gaat de rapper als reporter (‘A-Lidl’) verslag doen van hoe Nederlanders Pasen vieren. Hij schuift bij een Hollands gezin aan tafel en ontdekt daar nieuwe dingen, zoals paasbrood, asperges met ham en paaseieren. Bij de ham zegt de rapper: ‘Oh die is niet voor mij’, wat verwijst naar dat moslims geen varkensvlees eten. De reclame eindigt met de boodschap: ‘Bij Lidl vind je paasproducten voor Hollandse prijzen’.

Groeikansen

Deze commercial is onderdeel van een langetermijnstrategie waar de focus ligt op typisch Hollandse producten en gewoonten, verklaart Jorieke de Vries, hoofd marketing bij Lidl. Zij wil geen antwoord geven op de vraag of de campagne is bedoeld om diversiteit te omarmen.

De Vries geeft als verklaring dat de keten groeikansen op lokaal niveau zit. ‘Op veel aspecten doen we het goed, maar we willen komend jaar dichterbij Nederlanders staan. We gaan Nederlandse recepten en producten in de spotlights zetten en zullen onder andere compleet nieuwe Hollandse productranges introduceren. Dat willen we doen met iemand die sympathiek, humoristisch en lekker eigenzinnig is. Daarom hebben we voor Ali B gekozen.’

Consistentie

Het is niet de eerste keer dat Lidl commercials maakt met een BN’er: Beau van Erven Dorens, Gerard Joling, Frans Bauer en George Baker zijn Ali B voorgegaan. Deze campagne betreft echter een langdurige samenwerking. ‘Wij willen meer consistentie in de marketinguitingen’, zegt de Vries. ‘Ali B gaat ook in de volgende commercials als reporter op zoek naar wat typisch Nederlands is. Hij gaat bijvoorbeeld kijken bij Nederlandse boeren hoe zij groenten verbouwen. Daarnaast zal hij verschijnen in recruitmentcampagnes en gaat een grote rol spelen op onze socialmediakanalen.’

Ali B
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 14

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Henny
Wij Nederlanders houden van varkensvlees en ham wasrom dan Ali B in de reclame verkeerde keuze volgens mij
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Tink
Vreselijke reclame. Ook niet hondvriendelijk of wel?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Robert
Wat een slechte reclame, ik wordt er misselijk van,zet het direct uit. was altijd dol op de Lidl maar voorlopig even niet meer, dan maar de Aldi of jumbo die hebben een goed reclame bureau
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ferdy
Lidl stop met deze reclame, die stumper van een Ali b eet niet eens vlees, wat een koptelefoon reclame, onstsla dat reclame bureau
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Toine van der Heijden
De Volkskrant heeft een tijdje geleden wat mensen gesproken over de Eyelove campagne en toen bleek dat die commercials bedacht en geproduceerd werden door Team Froger. Bij deze serie voor Lidl is de productie zo te zien wel door professionals gedaan, maar zijn de opeenvolgende grapjes typisch Frogeriaans. Al zal Ali zijn eigen team wel hebben. Bij een beetje reclamebureau krijgt de klant dit soort ongein niet eens te zien. Daar wordt de juniors aangeraden nog eens opnieuw na te denken en niet verliefd te worden op de eerste vondsten.

Lui werk voor Lidl!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Wtf
Onvriendelijke reclame. Beetje kleine hondjes pesten. Ali b totale verkeerde keuze, wij eten wel ham en ander vlees.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dini van aalst
Wat een irritante reclame en zeer dieronvriendelijk tov het hondje.
Ook een slecht voorbeeld voor kinderen.
Ali schijt in zijn broek als hij binnenkomt omdat hij bang is voor het hondje.
En dan een plak ham voor het hondje gouden en niets geven.
Bah, bah, bah!
Ali is in mijn achting gedaald.
En nu wil ik ook zeggen dat hij eens wat aan zijn spraakgebrek moet doen.
Nu door deze als het negatieve reclame wil ik dat melden omdat Ali voor mij heeft afgedaan.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Heidi
Heerlijk wat een humor. Geweldig. Maar uiteraard, er wordt weer geklaagd.
Waarom? De hond wordt niet gepest...hij mag gewoon geen ham, simpel. En wanneer iemand dan zegt dat de hond wel gepest wordt de hond " pakt" Ali toch terug aan het einde?
Mensen kom op. Lighten up a bit. Als je hier zelfs discriminatie of dierenmishandeling in ziet, zou ik zeggen: kijk beter...van humor wordt je vrolijker.
Lidl...ga vooral zo door. TOPPIEEEE
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Henk
Waarom een flutrappertje van allochtone afkomst met een crimineel verleden het boegbeeld maken van een supermarktketen. Te belachelijk voor woorden. Eigenlijk een vorm van je eigen graf delven. Lidl is helemaal op de verkeerde weg zo. Wat gaan ze daarna doen. Rapper Kempi of loser Boef in the picture zetten.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Daniel
Pasen is het allerbelangrijkste feest voor christenen, en dan zet lidl een moslim hiervoor in, die een dier pest en voedsel weggooit. Op alle mogelijke manieren volkomen respectloos. Ik begrijp de strategie van lidl niet meer, ze zijn mij als klant in ieder geval kwijt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marian
Slechte reclame van Ali b en liddl, hondje wordt gepest door vlees voor zijn neus te hangen en dan zeggen, dit is niet voor jou, en dan zeggen, niet in die eitjes bijten, hij kan beter zeggen bijt maar in mijn ballen!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Joop Manuels
Wat een hoogst irritante reclame van die Ali B voor de Lidl
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Eileen
Heel irritante reclame, zou leuk zijn als de hond 1x wel in de "eitjes" bijt. Zijn we er na de Pasen vanaf?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Nelleke Huismans
Ik vind de reclame met Ali B als oogappel voor iedereen en de reactie van de jaloerse opa’s om dan zijn auto te bestoken niet goed! Ali B ok maar niet zijn auto bestoken uit jaloezie!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie