Premium

Artsen en Trimbos-instituut lanceren vervolgcampagne over de gevaren van vapen

Met de campagne (bureau: Wefilm) willen de partijen ouders bewegen om met hun kinderen te praten over vapen.

Een still uit de campagnevideo
Afbeelding: aangeleverd

De actiegroep Artsen Slaan Alarm en het Trimbos-instituut slaan opnieuw alarm over de gevaren van vapen. Trimbos meldt dat één op de vijf jongeren in het afgelopen jaar een vape gebruikt heeft, wat de partijen 'schrikbarende cijfers' noemen. Een vape heeft doorgaans veel meer nicotine dan een sigaret en is daarom verslavender. Een nieuwe campagne (bureau: Wefilm) probeert ouders te bewegen om met hun kinderen te praten over de risico's van vapen.

Campagnevideo

In een bijna 2,5 minuut durende campagnefilm vertellen drie ouders dat zij zich grote zorgen maken om vapen, maar dat het ze niet lukt om (goed) het gesprek aan te gaan met hun kind. Wat de ouders niet weten, is dat de kinderen op hun slaapkamer via een scherm live kunnen meekijken en -luisteren naar het gesprek beneden. Aan het einde van de video komen de kinderen de woonkamer binnen en sluiten zij hun ouders in de armen. 

De video is onderaan dit artikel te bekijken. Bij de campagne hoort ook een website, waarop ouders onder meer tips vinden om een gesprek te starten over vapen.

Earned media

Artsen Slaan Alarm verspreidt de campagnevideo via eigen kanalen, waaronder die van artsen zelf en van aangesloten instanties. Een woordvoerder legt desgevraagd uit: 'Artsen Slaan Alarm is een stichting, waardoor er geen grote mediabudgetten beschikbaar zijn. De campagne heeft daarom een earned media-strategie. Gisteren is de campagne middels een persbericht breed naar buiten gegaan, wat tot nu toe geresulteerd heeft in grote headlines bij onder andere RTL Nieuws, NOS en in de uitzending van Humberto. Ook staat de campagne vandaag onder meer in een groot aantal kranten, waaronder Parool, Trouw, Volkskrant en het Noordhollands Dagblad.'

Wefilm tekende voor de vierde keer voor het bedenken en de creatie van een campagne voor Artsen Slaan Alarm. Begin dit jaar genereerde een campagne op onder meer TikTok veel aandacht voor de gevaren van vapen. Verschillende influencers gaven gehoor aan de oproep van de artsen om vapen niet langer te promoten/benoemen op hun socialmediakanalen.

Tekst loopt door onder de video.

Verbod op e-sigaretten met smaakje

In Nederland mag je alleen een e-sigaret (vape) kopen als je 18 jaar of ouder bent. Op alle plekken waar een rookverbod geldt, is het ook verboden om te vapen. De Rijksoverheid heeft daarnaast per 1 januari 2023 een verbod op e-sigaretten met een smaakje ingevoerd. 'Tabak' blijft de enige toegestane smaak. Althans, vanaf 1 januari 2024. Tot die tijd mogen producenten hun bestaande voorraad met smaakjes namelijk verkopen. Het aanstaande verbod op smaakjes moet vapen minder aantrekkelijk maken voor jongeren, zo redeneert de overheid na conclusies van Trimbos.

De e-sigaret krijgt ook een verplichte neutrale verpakking, maar het is nog onduidelijk wanneer deze verplichting ingaat.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie