Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde

Rijksmuseum-campagne met Donald Duck bewijst impact in de hele funnel
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Duckwacht

De geschiedenis bestaat uit vele verhalen. Maar hoe zorg je ervoor dat een 400 jaar oud verhaal ook een 8-jarige raakt? Het Rijksmuseum stond voor de uitdaging om kunst toegankelijk te maken voor een breed en jong publiek. De oplossing werd gevonden in een strategische samenwerking rondom de Rijksmuseum Familiemaand, met de geliefde en unieke autoriteit: Donald Duck, geïnitieerd door Disney. Samen creëerden ze een complete beleving die de drempels verlaagde. Bente Polderman, museum- en workshopdocent in het Rijksmuseum, zag van dichtbij wat er gebeurt als creatief vakmanschap en een krachtig icoon samenkomen.

Een geliefde autoriteit als de perfecte gids

Het succes van een campagne hangt af van de geloofwaardigheid van de boodschapper. De strategische keuze voor Donald Duck als boegbeeld van de campagne was gebaseerd op een krachtig inzicht: hoewel de twee werelden ver uit elkaar lijken te liggen, delen ze een cruciale waarde. "Beide willen kinderen enthousiasmeren, verhalen vertellen en dat willen ze op een hele laagdrempelige manier doen”, legt Bente uit. Donald Duck fungeerde als de ultieme, vertrouwde gids die de deur naar de 'hoge cultuur' van het Rijksmuseum opende voor een nieuwe generatie.

Bente Polderman

Een complete beleving van magazine tot museumzaal

De campagne werd een complete beleving. Van een speciaal Donald Duck magazine tot activaties in het museum zelf. In het atrium van het Rijksmuseum werd de toon direct gezet. "Daar stond een hele grote 'verduckte' Nachtwacht," vertelt Bente. "Precies de Nachtwacht, maar dan met alle karakters van Donald Duck. Kinderen werden daar meteen heel enthousiast, omdat ze het meteen herkenden."

Deze herkenning werkte als een magneet. In verschillende workshops en activaties, zoals ‘Willie Wortel uitvinderslab', ‘Schilderij verducken' en ‘de Woudlopersroute’, werd de interesse omgezet in actie. "De workshop 'Schilderij verducken' vond ik zelf het meest geslaagd. Je merkte aan kinderen dat het direct aansloot bij hun leefwereld. Daarna wilden ze dan ook heel erg graag op zoek gaan naar het echte schilderij uit het museum dat ze hadden nagetekend."

Er stond een hele grote 'verduckte' Nachtwacht

Bente Polderman, museum- en workshopdocent bij het Rijksmuseum.

Donald Duck

Meetbare en voelbare impact: recordaantal kinderen in museum

Het resultaat van deze complete beleving was een meetbare en voelbare impact. De sfeer in het museum transformeerde volledig. "Normaal is het Rijksmuseum toch best wel stil”, zegt Bente. “Nu zag je kinderen heel enthousiast door het museum gaan met hun families. Het leefde allemaal veel meer."

Deze levendigheid werd direct weerspiegeld in de bezoekersdata. De familiemaand trok de meeste kinderen ooit! Het totaal aantal bezoekers steeg met 13% en het aantal Nederlandse bezoekers zelfs met 23%. Daarnaast gaf 60% van de bezoekers aan niet eerder het Rijksmuseum te hebben bezocht met hun kinderen. Ook had de samenwerking een positief effect op de houding en het gedrag van de bezoekers. Er kwamen aanzienlijk meer bezoekers specifiek voor familieactiviteiten (1,5 keer meer dan de vorige Familiemaand van het Rijksmuseum). De familieactiviteiten waren daarmee een even grote trekpleister als de beroemde Nachtwacht.

De impact was ook emotioneel voelbaar. "Wat me vooral bij is gebleven," zegt Bente, "is dat echt ouders heel vaak naar me toe kwamen en zeiden van: 'Bedankt dat dit er is’ en dat hun kinderen het echt heel leuk vonden.”

Het verhaal van het Rijksmuseum is het perfecte voorbeeld van de kracht van branded content bij DPG Media. Het bewijst hoe creatief vakmanschap een verhaal creëert dat een doelgroep bereikt én activeert. Door een geliefd icoon als Donald Duck in te zetten, wordt een campagne niet alleen gezien, maar ook omarmd. Voeg daar het schaalbare bereik van het DPG Media netwerk aan toe en je creëert een verhaal met échte impact.

Maak ook impact

Wil je meer informatie over branded content bij DPG Media? Bekijk de mogelijkheden.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in