Auping lanceert 'Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen'

Nieuwe campagne moet bewustwording creëren rondom het afvalprobleem van afgedankte matrassen.

Auping lanceert 'Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen'
Buutvrij for life

Koninklijke Auping lanceert een nieuwe campagne om bewustwording te creëren rondom afval voortkomend uit afgedankte matrassen. De campagne ‘Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen' is ontwikkeld door het Amsterdamse bureau Buutvrij for life. In de campagnevideo spelen vierhonderd afvalmatrassen de hoofdrol om de omvang van de jaarlijks afgedankte matrassen te duiden.

Volgens de matrassenfabrikant worden in Nederland jaarlijks 1.5 miljoen matrassen bij het vuil gezet. Deze weggegooide matrassen belanden doorgaans op de vuilstort of worden verbrand en dat heeft volgens Auping weer grote gevolgen voor het milieu. 'Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen' moet daarom consumenten bewust maken en uitdagen om bij de aanschaf van een matras na te denken over de impact ervan op het milieu. 

De campagne bestaat uit een online video, een TV-commercial en een website waar informatie te vinden is over het thema.

Advertentie
advertisement
Auping campagne '1,5 miljoen matrassen'

Levensverhaal op afgedankte matrassen

In de video, een stop-motion film, is het probleem - afgedankte matrassen - gebruikt als canvas voor het verhaal. Bijna vierhonderd oude matrassen zijn met de hand beschilderd met de watergedragen lak die Auping ook gebruikt bij de reguliere productie. Elk matras beeldt een fragment van de film uit en alle beelden achter elkaar afgespeeld vertellen het levensverhaal van een matras.

De film moet volgens de matrassenmarktleider van de Benelux een herkenbaar beeld schetsen van momenten uit het leven van een gezin die zich afspelen in bed: de liefde vieren, kinderen die er getroost worden, een ontbijt op bed dat zorgt voor een koffievlek op een matras. De boodschap die het merk met de video uit wil dragen is dat het logisch is dat een matras op een gegeven moment aan vervanging toe is, maar dat erbij de keuze voor een nieuw matras ook aan het milieu gedacht kan worden.

Auping campagne - Making of 1,5 miljoen matrassen

Circulair matras Evolve

Auping zegt al langere tijd bezig te zijn met het probleem rondom afgedankte matrassen. Het bedrijf uit Deventer voegt daaraan doe dat de bewustwordingscampagne onderdeel is van de duurzame visie van het merk: ‘We hebben de ambitie om in 2030 volledig circulair te zijn. In mei dit jaar lanceerden we ook al Auping Evolve: het eerste circulaire matras ter wereld voor consumenten. Alle materialen in dit matras kunnen keer op keer opnieuw worden gebruikt voor een nieuw matras: hiermee wordt de kringloop gesloten.’

Met de nieuwe campagne wil Auping laten zien hoe groot het afvalprobleem is en hoopt Auping ook andere fabrikanten te stimuleren om circulaire matrassen te produceren.

Reuben Alexander, creative partner bij Buutvrij for Life licht toe waarom het volgens hem een prachtig initiatief is: 'Auping is natuurlijk een waanzinnig merk om voor te werken. Een voorbeeld voor de markt want circulariteit is de shit. Met Buutvrij willen hier ook graag het voortouw in nemen. De dingen die we nu samen ontwikkelen met Auping gaan dan ook verder dan enkel producten aanprijzen. Het gaat echt om zinvolle communicatie. Mensen uitrusten zonder stress voor ‘t milieu. Dat is toch gaaf? En volgens mij hebben we nu een wereldprimeur uit Deventer!'  

Lees ook: Auping Healthcare is een blijvertje.

Credits:

Opdrachtgever: Koninklijke Auping

Concept: Buutvrij for life

Productie: Shop Around

Illustratie: Van Data

Animatie: Ka-ching

Muziek: Bart van der Elst

Fotografie: Twentyten

Making of: Nozem Films

Plaats als eerste een reactie

Advertentie