Premium

Campagne CoronaMelder laat zien dat je de app vooral gebruikt om een ander te beschermen

Campagne moet volgens maker Roorda Reclamebureau vooral mensen aansporen om voor elkaar te zorgen. 'Niemand wil een ander besmetten.'

Beeld uit de campagne van Roorda voor de CoronaMelder.

Om zoveel mogelijk Nederlanders aan te sporen om de CoronaMelder te downloaden, is vandaag de campagne voor de app live gegaan. De massamediale campagne, in opdracht van het ministerie van VWS, komt uit de koker van Roorda Reclamebureau, dat sinds het begin betrokken is bij de app. 'In de campagne speelt de persoonlijke motivatie een grote rol', zegt creatief directeur Joeri Jansen. 

 

Sneeuwbaleffect

Volgens de Roorda-voorman worden Nederlanders met het spotje gemotiveerd om voor elkaar te zorgen. 'Je downloadt de app niet om jezelf te beschermen, maar om anderen te beschermen en het onbewust verspreiden van het virus te voorkomen. In de campagne zien we daarom mensen vertellen voor wie zij de app hebben gedownload en wie zij dus willen beschermen', zegt Jansen. 'Deze mensen vertellen vervolgens weer voor wie zij de app hebben gedownload.'

De hoop is dat met de campagne een soort sneeuwbaleffect wordt bereikt, waarin je elkaar aansteekt om de app te gebruiken. 'Niemand wil op zijn geweten hebben dat hij of zij onbewust een ander besmet. Dat is denk ik wel het meest interessant aan de campagne: je doet het voor elkaar.'

 

Jongeren

Het was na alle kritiek van privacy-organisaties, de bliksemtender en appathon nog even afwachten wanneer de app landelijk werd gelanceerd. Afgelopen zaterdag was het zo ver. Volgens Roorda zijn de twijfels over privacy inmiddels zo goed als verdwenen. 'Nu moeten we alleen nog ervoor zorgen dat mensen gemotiveerd raken. Het is natuurlijk de bedoeling dat je je laat testen als je een melding krijgt, maar je kunt ook besluiten om het bezoek aan je opa of oma nog even uit te stellen.'

Volgens Jansen is de campagne ook bedoeld voor jongeren. Daarover was de laatste tijd veel te doen. Zo zouden jongeren zich niet houden aan de maatregelen omdat de corona-communicatie aan dovemansoren is gericht. 'Jongeren horen zeker bij de doelgroep. Er zijn allerlei verschillende edits, ook met voetballende jeugd. De verschillende karakters uit de spot worden ook ingezet op banners of posters.'

Jansen is optimistisch over het nut van de app. 'Uiteraard geloven we dat dit gaat werken. De urgentie wordt ook steeds belangrijker, want het aantal besmettingen gaat hard omhoog. En net zoals het dragen van mondkapjes is het niet zaligmakend, maar alle beetjes helpen. Gelukkig zijn mensen zich steeds meer bewust van de ernst van de maatregelen.'

2,2 miljoen downloads

CoronaMelder waarschuwt gebruikers als zij dicht in de buurt zijn geweest bij een andere gebruiker die positief is getest op het coronavirus. Zij krijgen dan het advies thuis te blijven en hun sociale contacten te beperken. De app moet op die manier helpen de druk op het bron- en contactonderzoek van de GGD's te verlichten.

De CoronaMelder is zaterdag circa 700.000 keer gedownload. Daarmee komt het totale aantal downloads op 2,2 miljoen, meldt het ministerie van Volksgezondheid. De app werkt sinds zaterdag in het hele land, daarvoor alleen in een beperkt aantal testregio's. Dat aantal komt neer op 12 procent van alle Nederlanders, en 18 procent van alle geschikte smartphones. 

Lees ook: Coronamelder: Bedreiging van privacy door moreel appèl op solidariteit?

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Joeri Jansen, Joost van Nistelrooij, Justin van Creij
Strategie: Tabula Rasa
Account: Vanessa Smit, Marleen Delisse, Hans Bauman
Regie: Mees Peijnenburg (Halal)
D.O.P.: Robbie van Brussel
Edit: Joshua Menco
Grading en postproductie: De Grot
Muziek: Sharkee
Sounddesign: SoundCircus
Fotografie: Maeve Stam (Halal)
Design: Jorn Slotboom, Kevin Scheffer
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Mariëlle Verlouw, Corliz de Jongh, Suzanne Koning
Media inkoop: Initiative

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie