De 5 meest foodloze internationale kerstcommercials van 2023

Hét seizoen voor het lekkerste eten wordt dit jaar met uitzonderlijk weinig eten ingeluid.

Kerstcampagne Lidl

Op de internationale markt zien we weinig verheerlijking met mals vlees, geurige groenten, rijke sauzen en dromerige deserts met knapperige karamelkorst. Wat is het werk dat opvalt?

Lidl - A Magical Christmas

Ook hier bar weinig food, maar toch noemenswaardig. Lidl’s eerste pan-europese Kerstcampagne is een feit - deze CGI-film over een wasbeer in de kou draait in 30 (!) landen, waaronder Duitsland en en VK. Het maar liefst 105 seconden lange epos eindigt aan een eettafel die dientengevolge drie keer is gedraaid met verschillende gerechten.

Bureau: BBDO Düsseldorf
Regie: Dorian & Daniel @Zauberberg

McDonald’s - Fancy a McDonald’s This Christmas?

Leo Burnett in Londen heeft een wereldhit gescoord met Raise your Arches, een film die uiteindelijk in meer dan 30 markten is ingezet. Het construct - lift je wenkbrauwen als een universeel teken voor een tripje naar de Mac - is identiek. Wederom volgt een theatrale, wat langdradige film met eighties soundtrack. En niet één burger te zien.

Bureau: Leo Burnett London
Regie: Shannon Murphy @Smuggler

Waitrose & Partners - It's Time For The GOOD Stuff

Waitrose maakt een film over een heerlijk luidruchtig huisfeest. Het eten staat centraal: The Good Stuff. Onder vrolijke begeleiding van Depeche Mode’s ‘I Just Can’t Get Enough’ gaat er vanalles mis maar: ‘It’s ok. There’s more cheese.’

Bureau: Saatchi & Saatchi
Regie: Autumn De Wilde @Anonymous Content

Marks&Spencer - Christmas Food

Marks&Spencer komt met een geestige film over Left en Right, twee verdwaalde wanten, met de stemmen van steracteurs Ryan Reynolds and Rob McElhenney. Er volgen nog kilo’s heerlijke foodbeelden in de productfilms, die traditioneel door Britse baas Gus Filgate worden gedraaid. Daar kan menig Nederlandse retailer wat van leren. Steevast winnaars met geweldige producten als ‘koekjes in een Snowy Christmas Projection Tin’. Wie wil dat nou niet?

Bureau: M&S In House
Regie - Animation: Dom & Nic @Outsider
Regie - Food: Gus Filgate @Bite Collective

Ocean Spray - Power Your Party

Vorig jaar kwam Ocean Spray, de licht rebelse maker van cranberry-producten, met de winnaar aller kerstfilms (jiggle jiggle, remember?). Dit jaar een vervolg, waarin oma de punch een klein tikkie geeft met een metaforische swirl asl gevolg.

Bureau: Orchard
Regie: Jeff Low @ Biscuit

De kerstbonus: KFC - Christmas 2023

En ja, er stond Top 5, maar sommige dingen moeten gewoon. Als klap op de vuurkorf, de absolute winnaar: KFC buigt zich over de vraag of we met kerst niet eens de sjieke kalkoen moeten fry-en in plaats van die ordinaire kip. Een hele film over product. Ondanks dat, spannend, opvallend én ontzettend geestig.

Bureau: Mother London
Regie: Eros Vlahos @MindsEye
 

Olaf van Gerwen is food & drinks-specialist bij Chuck Studios.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie