De effectiefste campagnes lijken niet op reclame

Dat blijkt uit de wereldwijde Warc-analyse gebaseerd op de ranglijst van de 100 effectiefste campagnes.

Jaarlijks maakt marketingonderzoeksbureau Warc een lijst van de 100 effectiefste campagnes wereldwijd. Ook laat de organisatie zien wat we ervan kunnen leren. De meest opvallende les dit jaar: de effectiefste campagnes lijken niet op reclame. 

Deze strategie is volgens Warc effectief omdat die mensen bereikt op momenten waarop ze het niet verwachten. Een voorbeeld is het werk van McCann Worldgroup India voor de Indiase toiletreiniger Harpic. Warc vindt deze case effectief, omdat deze het product heeft omgetoverd tot een statussymbool.  
De case zat als volgt in elkaar. Een overgroot deel van de Indiase bevolking heeft geen toilet. Ondanks de subsidie van de overheid, stellen veel mensen de aanschaf ervan uit. De reden: men ziet het niet als prioriteit. Ze sparen liever voor andere spullen, zoals een fiets, motor of televisie. Dit is natuurlijk slecht nieuws voor een merk dat toiletreinigers verkoopt, en daarom introduceerde Harpic een wc als een huwelijksvoorwaarde. Het merk plaatste diverse advertenties in kranten van dames die een partner zoeken, met daarin het verzoek dat hun liefde een schone urinoir moet hebben. Deze actie had effect, want ondertussen is het toilet een statussymbool waarmee je een leuke dame kunt te scoren.

Advertentie
De casefilm van Harpic

Benieuwd naar de andere lessen? Bekijk hieronder de video. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie