Premium

Dit is Samsungs marketingstrategie voor de Galaxy S22

Samsung geeft ruim dertig procent meer uit aan media dan bij de Galaxy S21-serie vorig jaar. Waar gaat dat aan op?

Afbeelding: Samsung

Samsung heeft vandaag (9 februari) de Galaxy S22-serie aangekondigd, bestaande uit drie premium smartphones. De toestellen zijn vanaf 25 februari (S22 Ultra) en 11 maart (S22 en S22+) te koop in Nederland en volgen de Galaxy S21-reeks uit 2021 op. Samsung en Apple domineren samen de Nederlandse smartphonemarkt. Voor Samsung is de lancering van de S22-serie een belangrijke aangelegenheid. Het wil – uiteraard – zoveel mogelijk toestellen verkopen. En dus komt er, zoals elk jaar, een grootse marketingcampagne om de S22-smartphones onder de aandacht te brengen.

Die campagne is heel breed en al sinds 26 januari bezig, legt Gerben van Walt Meijer uit. Hij is als Marketing Manager Mobile Experiences verantwoordelijk voor de Nederlandse marketingstrategie van de smartphoneserie. ‘Voor ons is dit de grootste lancering van het jaar.’ En met de S22-serie pakt de fabrikant nog groter uit dan met de S21. Van Walt Meijer: ‘we investeren dit jaar ruim dertig procent meer in media dan vorig jaar.’

Samsung werkt rondom de lancering van de S22-smartphones samen met zijn bureaus Blauw Gras, HvdM, Oona, Starcom en Cheil.

Advertentie
advertisement

Twaalf weken campagne

De S22-campagne startte eind januari via teaservideo’s, waarin Samsung hintte op de aankondiging van de smartphones. Die campagnefase eindigt vandaag met de officiële presentatie. Nu start fase twee, die tot 25 februari duurt. Dan start de verkoop van de S22 Ultra. Op 11 maart volgen de S22 en S22+ en begint Samsungs lanceringcampagne, die tot eind april duurt. ‘We hebben bewust gekozen voor een campagneduur van zo’n twaalf weken om onze doelstellingen te behalen’, zegt Van Walt Meijer.  

Bekendheid vergroten

Het grootste deel van het mediabudget gaat naar online kanalen. ‘We richten ons op een wat jongere doelgroep en online speelt daar een belangrijke rol in.’ Het belangrijkste doel van de campagne is de awereness rondom de S22-serie verhogen, zegt de marketingmanager. ‘Zodat iedereen bekend raakt met de producten en weet dat ze te koop zijn. In de slipstream willen we ook andere producten en diensten onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld ons Galaxy-ecosysteem en de nieuwe Galaxy Tab S8-tablets.’

Van Rico Verhoeven tot NRC

De online uitingen lopen sterk uiteen. Zo worden er influencers ingeschakeld die een Galaxy S22 Ultra ontvangen en unique selling points (USP’s) gaan uitlichten. Eén van die influencers is Rico Verhoeven, volgens Van Walt Meijer een ‘groot fan van Samsung.’ Het merk gebruikt bijvoorbeeld ook branded content-artikelen op de website van het NRC om de S22-serie uit te lichten. ‘Dergelijke kanalen zijn ideaal om het verhaal achter een toestel te vertellen. Bijvoorbeeld wat de S-Pen (een styluspennetje, red.) van de S22 Ultra bijdraagt de productiviteit van de gebruiker of hoe de camera verbeterd is ten opzichte van de vorige generatie’, licht Van Walt Meijer toe.

Websites omgetoverd

Ook de websites van landelijke media als Nu.nl en het AD staat nu in het teken van de lancering van de S22-reeks. Van Walt Meijer spreekt van een homepage takeover: de websitebezoeker ziet een digitale S-Pen en kan die gebruiken om te tekenen op de startpagina van de website. Ook dit campagne-element richt zich op de S22 Ultra, het duurste model in de S22-serie.

Radio en tv

Ook op tv en radio is er vanaf de officiële aankondiging op 9 februari reclame voor de Galaxy S22-smartphones. Dat ligt voor de hand, maar behoeft enige duiding. ‘Tot voor kort deden we weinig met radio’, verklaart de marketingmanager. ‘Nu zetten we er wel stevig op in, zeker in de pre-orderfase van de smartphones. Van 9 tot 25 februari laten we commercials horen waarin duidelijk wordt dat je bij het voorbestellen van een S22-model gratis Buds Pro-oordopjes krijgt.’ Samsung kiest voor zenders die een massabereik hebben, waaronder Qmusic, Radio 538 en Radio 2.

De gratis oordopjes voor snelle beslissers zijn volgens Van Walt Meijer een ‘stukje waardering voor bestaande Samsung-klanten.’ Samsung houdt jaarlijks zo’n pre-orderactie bij zijn nieuwe S-smartphones. Met name huidige Samsung-gebruikers maken hier veel gebruik van, aldus de marketingmanager. Maar de actie staat open voor alle klanten, ongeacht welk merk smartphone zij nu gebruiken.

3D out of home

Samsung start ook out of home-reclame om de bekendheid van de S22-telefoons te vergroten. Zo komt er een specifieke out of home-campagne in 3D-vorm die de S-Pen uitlicht. In de regio Breda houdt Samsung een speciale campagne, want daar opent het merk vrijdag zijn tweede experience store. Op 25 februari vindt ergens in Nederland een groots evenement plaats om de verkoopstart van de S22 Ultra te vieren.   

Samenwerken met partners is volgens Van Walt Meijer belangrijk om de S22-serie te positioneren. Dat kunnen telecomproviders zijn, maar ook (web)winkels. ‘We zoeken zelf de samenwerking op.’  

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie