Premium

Dit zijn de 5 griezeligste Halloween-campagnes

In deze commercials dwalen de spoken, clowns en mummies door de straten. Dit is ons overzicht met video's van voorgaande jaren.

Niet schrikken, hier komen ze.. 

Burger King (2017): gratis Whoppers voor clowns | Bureau: MullenLowe Madrid

‘Come as a Clown. Eat like a King’, is de boodschap van deze video. Voor deze campagne heeft Burger King gratis Whoppers uitgedeeld aan de eerste 500 mensen die verkleed waren als een clown, denk aan Ronald McDonald.

Burger King nam met deze campagne zijn grote concurrent McDonald’s op de schop. Ronald McDonald komt in het begin van de video aanrijden op een kinderfiets.

Booking.com (2013): spookhotels | Bureau: Wieden + Kennedy Amsterdam

Deze commercial ziet eruit als een trailer van horrorfilm waarin The Queen Anne Hotel in San Francisco centraal staat. Het hotel was oorspronkelijk een school en volgens de eigenaresse Miss Mary spookt het daar nog steeds. Vooral in haar eigen kamer, nummer 410.

De campagne belichtte zeven ‘spookhotels’ in Amerika. Bezoekers konden via Booking.com zoeken naar Halloween-bestemmingen.

Kellogg’s (2013): prank met automaat | Bureau: Boys & Girls

Pranks doen het altijd goed tijdens Halloween, zo dachten ook de makers van deze campagne. LG had een snoepautomaat neergezet met ‘free rice krispies’. Wie een snack eruit wilde halen, werd vastgepakt door een hand.  

Ford (2014): griezelige wasstraat | Bureau: Team Detroit

Automerk Ford haalde ook een stunt uit. Mensen werden gevraagd om mee te komen naar een car wash. Daar werden ze in de val gelokt: hun auto werd van alle kanten besprongen door monsters. 

Ikea (2014): een parodie op The Shining | Bureau: BBH Singapore

Voor deze commercial heeft Ikea zich laten inspireren door de horrorfilm The Shining (1980) van Stanley Kubrick. In de versie van Ikea dwaalt het jongetje niet door een griezelig hotel maar in een duistere Ikea-winkel. De knipperende lampen, mist en enge achtergrondgeluiden, creëren een spannende sfeer in de video.

Heb jij onlangs nog een enge, grappige of innovatieve Halloween-campagne gemaakt of gespot? Mail het naar redactie@adformatie.nl. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie