Fifty shades of pink(washing): overzicht met Pride-inhakers

De regenboogvlag is met een commerciële opmars bezig. Een overzicht met de inhakers.

Roze frietsaus, regenboogpinpas en gekleurde ijsjes. Ook dit jaar doen tientallen merken met de Pride-gekte mee. Adformatie zet de inhakers op een rijtje en werpt een blik hun motivatie. 

Advertentie
advertisement

Smullers heeft weer roze frietsaus

De roze saus is terug, en dit keer in heel Nederland. Met deze actie wil de keten, naar eigen zeggen, niet alleen zijn steun aan de LHBTIQ+-community laten zien, maar ook de diversiteit binnen Smullers zelf vieren. 'Dit is een belangrijk onderdeel van het Smullers-DNA, en dat willen wij tijdens Pride-week nog eens extra benadrukken', aldus Julia Gapyey, marketing & communicatiemanager bij Lagardère Travel Retail (moederbedrijf Smullers).

Vorig jaar werd het merk op de vingers getikt door zijn online achterban. Onder het Facebookbericht vroegen mensen zich af of Smullers aan pinkwashing doet en of ze een percentage van de winst ook doneren aan LHBTIQ+-gemeenschap. De snackbar maakt er geen geheim van dat de saus geld in het laatje brengt: 'Afgelopen jaar hebben wij op de dag van de Canal Parade een recordaantal frites verkocht, zelfs meer dan met Koningsdag', zegt Gapyey in het persbericht. Misschien toch een idee om wat te gaan doneren? 

De saus is de hele week (29 juli t/m 4 augustus) verkrijgbaar op Amsterdamse NS-Stations. En op de dag van de Canal Parade (3 augustus) te koop in heel het land. Het wordt gemaakt door leverancier Oliehoorn.

Roze frietsaus

Hema ontwerpt shirts met Viktor&Rolf

Winkelketen Hema maakt ook dit jaar weer shirts, dit keer met modekoningen Viktor&Rolf. In regenboogletters staat: ‘Liefde is voor iedereen’. Volgens Hema gaat de nettowinst van ieder shirt naar de Gender & Sexuality Alliance van COC gaat (belangenorganisatie die zich onder meer inzet voor een veilige omgeving voor LHBTIQ+-jongeren op middelbare en mbo-scholen). 

Wel lijkt de copywriter het overzicht van de alsmaar langer wordende afkorting (LHBTIQ+) kwijt te zijn. Hema heeft de letters door elkaar gehaald en schrijft 'LBTHI'. 

De keten heeft geen boot tijdens de Canal Pride, maar is wel aangesloten bij de Pride Business Club. 

Hema
Hema

KPN komt met mini-docu over liefde

De film is gemaakt door N=5

In aanloop naar Pride maakt KPN een mini-documentaire. Danser en choreograaf Barrie Stevens (75) en muzikant Jeangu Macrooy (25) gaan met elkaar in gesprek over liefde en vrijheid. De heren verschillen precies 50 jaar, het getal dat symbool staat tijdens de Pride dit jaar, omdat het precies 50 jaar geleden is dat de Stonewall-rellen plaatsvonden. Macrooy en Stevens herdenken in het KPN-filmpje de geschiedenis en werpen een blik op de huidige stand van zaken.

KPN vaart ook mee met de Canal Parade. De motivatie luidt als volgt: ‘Met onze deelname laten we zien dat we diversiteit belangrijk vinden.' Dat doet het merk, naar eigen zeggen, zowel intern als extern. Zo heeft KPN een diversiteitsmanager die genderneutraal personeelsbeleid in het leven heeft geroepen (denk aan gelijke rechten wat betreft zwangerschapsverlof). En KPN ondersteunt - zowel financieel als inhoudelijk - niet alleen Pride Amsterdam, maar ook Pride Rotterdam, StudentPride en WorkPlacePride.

Uber herstelt zijn reputatie met campagne

Techbedrijf Uber was deze week geregeld in het nieuws. Een van hun chauffeurs weigerde dragqueen Jennifer Hopelezz. De Pride-organisatie laat weten dat Uber alsnog mag meevaren tijdens de Canal Parade, omdat het bedrijf als goedmakertje een knop tegen discriminatie in zijn app heeft ingebouwd. Ook startte Uber een campagne met Jennifer om discriminatie te melden - de marketeers zouden gek zijn als ze het niet deden. 

Magnum en TCA regelen gratis taxi en ijsjes

Taxi's en ijsjes, het is wellicht niet de eerste combinatie waar je aan denkt. Toch faciliteren TCA en Magnum tijdens Pride samen gratis ritjes en onder het genot van een ijsknots. De merken willen zo iedereen veilig verplaatsen.

Vooral TCA lijkt aartsvijand Uber te willen overtreffen, en zichzelf in een beter daglicht te stellen met veilige ritjes nadat Uber in het nieuws kwam met Jennifer. Het is duidelijk een symbolische actie, want eerlijk is eerlijk: tien taxi’s zijn bij lange na niet genoeg om honderdduizenden bezoekers veilig te vervoeren. 

De taxi’s rijden zaterdag 3 augustus vanaf 12:00 tot en met 8:00 uur de volgende ochtend. 
 

Magnum

ING heeft weer een Pridepas in de aanbieding

De bank vaart ook dit jaar mee met de Canal Parade en geeft hiermee invulling aan zijn ‘Laat zien wie je bent’-campagne. Klanten kunnen wederom een regenboogpas aanvragen. De bank vindt het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Daarnaast ondersteunt de bank dit jaar voor het eerst financieel het COC voor Coming Out Day. 

Pridepas
ING
Ook komen er, net als vorig jaar, uitingen van ING op Schiphol

Dr. Martens komt met regenboogkisten

Het schoenenmerk Dr. Martens ontwerpt regenboogkisten en doneert een deel van de opbrengst aan het Trevor Project. Dit is een organisatie die zich inzet voor zelfmoordpreventie en crisisinterventies voor de LHBTIQ+-gemeenschap. 

Dr. Martens

Simyo wil zijn steun tonen met speldjes

De campagne is gemaakt door A Bigger Circle

Telecomaanbieder Simyo haakt in op het Pride-thema van dit jaar (‘Remember the past, create the future’) met speldjes. Op elk item staat een tekst voor de LHBTIQ+-gemeenschap, zoals ‘Ik zal je steunen’ en ‘Ik zal niet bang zijn’. Het merk laat weten ook intern een inclusieve cultuur te hebben. 'Met de campagne willen we het brede publiek daar op een positieve manier bij betrekken', aldus Alex Reijgersberg, socialmediamanager bij Simyo. 

Op de vraag wat het merk precies bedoelt met een 'inclusieve cultuur', antwoordt Reijgersberg: ‘Bij ons is er geen sprake van hiërarchische werkcultuur. Het is bijvoorbeeld heel normaal dat een klantenservicemedewerker naast een marketingmanager zit.’ Ook zegt het merk een divers team te hebben ‘dat bestaat uit mensen met verschillende geloofsovertuigingen, voorkeuren en culturele achtergronden’ waardoor zij zowel Kerstmis, Suikerfeest én Pride op de werkvloer vieren.

Simyo

SodaStream steekt handen uit de mouwen

Plastic uit de grachten van Amsterdam vissen, dat is de schone taak van SodaStream tijdens de Canal Parade. De opgeviste PET-flessen doneert het merk aan de Plastic Whale Foundation. Zij maken daarvan weer sloepen om meer plastic op te vissen in Amsterdam en Rotterdam. 

Ook zegt het merk te strijden voor diversiteit. 'Met het hoofdkantoor en onze fabriek, 'The Island of Peace', in Israël, zijn we erin geslaagd om mensen van verschillende afkomst, religie, gender of seksuele voorkeur in harmonie samen te laten werken en gelijke kansen te bieden', aldus Tamara Kroon, Marketing Manager van SodaStream Benelux. 

SodaStream

En natuurlijk plaatsen veel merken een socialmediapost

Reacties: 2

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ron Flens
Natuurlijk kunnen we nooit iedereen happy maken met gratis vervoer. Maar wel heel veel mensen op een sympathieke wijze blij en bewust maken deze dagen.

Ook is TCA de officiële taxipartner van Secret Village, de horeca van de Reguliersdwars. Hebben we deze week een speciale Rainbow TCA taxi in de stad rijden met promotie van de Pride in deze prachtige horecastraat. En brengen we vrijdag en zaterdagavond de Queen of Queens Nicky Nicole naar de Reguliers voor een grande entree tussen de vele duizenden gasten.

Tenslotte hebben we een social campagne waar we duidelijk maken dat echt iedereen bij ons meer dan welkom is in onze taxi's. https://www.facebook.com/tcataxi/videos/461694967986272/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kelly
Ik heb wel het idee dat veel merken zich schuldig maken aan pinkwashing. Veel van deze merken hebben de rest van het jaar geen/weinig activistische inhakers. Omdat Pride nu naast de LHBTIQ+ communities bijna mainstream wordt is het lastig om oprechte reclame te maken die steunbetuiging uit naar deze communities. Want waar waren jullie toen een groot deel van de bevolking niet achter Pride stond? En waar zijn jullie de rest van het jaar? Zijn jullie ook te zien buiten de randstad?

Ik snap dat ook binnen organisaties zelf de culturen veranderen, maar tegenwoordig is het hopelijk normaal dat je je werknemers zichzelf laat zijn. Ik ga er persoonlijk echt van cringen dat er genoemd moet worden: "wij vieren daarom kerstmis, suikerfeest én pride".

@Ron Flens, sla je de plank niet net mis, wat betreft inclusiviteit, als er maar een paar procent van de bezoekers met jullie taxi mag?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie