Heineken laat nieuwe doelgroepen kennismaken met cider

Bureau Cloudfactory maakte de wereldwijde campagne

Moederbedrijf Heineken wil cidermerk Strongbow (sinds 2008 eigendom van de brouwer) introduceren in landen waar niet of nauwelijks cider gedronken wordt. Dat doet het merk met een campagne in 25 landen.

Geen idee wat cider is

'Internationaal cider-directeur' Sharon Walsch vertelt het Britse magazine Campaign: 'De grootste uitdaging is dat de meeste mensen in deze landen geen idee hebben wat cider is.'

De marketingactie moet dus niet alleen het merk onder de aandacht brengen, maar ook uitleggen waar de drank van gemaakt is en bij welke gelegenheden je het drinkt.

Appels en boomgaarden

Het is een grote campagne met tv-spots, bioscoopreclame, buitenreclame en online video. In de splitscreen-beelden zie je vrienden die gezellig cider drinken naast beelden van appels en boomgaarden.

Heineken richt zich op landen waar het drankje al enigszins bekend is (denk aan de Verenigde Staten) maar ook op bijvoorbeeld Mexico, Nigeria en Vietnam, waar ze helemaal geen cider kennen. Een andere lastige doelgroep waar Heineken de campagne uitzendt zijn de zogenoemde 'old world cider'-markten, zoals Frankrijk en Spanje. In deze landen kennen ze cider wel, maar zijn het drankje en de cultuur eromheen heel anders dan in Engeland.

Geen mixdrankje

Walsch vindt het heel belangrijk om te vertellen over de herkomst van cider. 'We willen niet dat mensen denken dat het gaat om een soort laag-alcoholisch mixdrankje. Daarom is het belangrijk om de appel centraal te zetten en boomgaarden te laten zien.'

Tv staat centraal

Bij de campagne horen online advertenties en reclame via Facebook, maar tv-reclame speelt de grootste rol. Commercials zijn volgens Walsch onmisbaar als je een compleet nieuw product wilt introduceren. Die uitspraak is opvallend, want vorig jaar liet Nourdin Rejeb (global manager digital) weten dat Heineken van plan is om in sommige landen meer dan de helft van het budget te gebruiken voor digitale reclame. Google en Facebook zouden dé nieuwe manier zijn om de massa te bereiken.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie