Jopen heeft nieuw logo en dito labels

De Haarlemse bierbrouwer kiest voor een breed bereik

Jopen

Designbureau Van Heertum Design kreeg van Jopen opdracht een beeldmerk en label te creëren dat meer past bij de huidige uitstraling van de Haarlemse bierbrouwer. Dat bleek nodig. Jopen-directeur Michel Ordeman: ‘Toen wij begonnen, werd speciaalbier bijna alleen maar gedronken door veertigplussers. Dat is helemaal veranderd. Onze nieuwe fans zijn veel jonger, dat zijn de millennials. Ons logo vertaalde dat niet.”’

Er is gekozen voor een eigentijds beeldmerk dat staat voor betrouwbaarheid en kwaliteit, passend bij het merk Jopen. Het beeldmerk biedt ondersteuning aan de toonaangevende en vernieuwende rol van Jopen binnen het craft-bierlandschap. Het vindt aansluiting bij een breder publiek aan (bier)drinkers, uiteraard met behoud van de huidige, trouwe Jopenbierliefhebber.

Advertentie
advertisement

Jopenvaten

De ronde vorm van het logo is een knipoog naar de 112 liter ‘Jopenvaten’ uit de Haarlemse brouwhistorie. Verder bestaat het logo uit twee delen, een binnen- en een buitencirkel. In de binnen cirkel prijkt de iconische ‘J’, die zowel het verleden als de toekomst vertegenwoordigt.

Eigentijds jasje

De omringende rand wordt gebruikt om de jonge en innovatieve uitstraling van het biermerk te benadrukken. De benoeming van het merk Jopen wordt hierin herhaald. Door de positionering en herhaling is het merk goed zichtbaar en leesbaar op een staande fles maar ook bij het nuttigen van een aan de mond gekanteld flesje. Het lettertype is uniek en de rode kleur is herkenbaar voor Jopen.

Grootste onafhankelijke craft-brouwer

Bovendien onderstreept deze rand de historie en het erfgoed van Jopen. Zo wordt de thuisbasis ‘HRLM’ (Haarlem), het oprichtingsjaar ‘1994’ en ‘craft beer’ benoemd. Tot slot vertegenwoordigt de buitencirkel de voorgenomen groei van Jopen. Vanuit de huidige marktpositie, symbolisch gezien de ‘J’, wordt de groei ingezet en de markt vergroot.

Labels en fles

Op de nieuwe clear labels is bewust een hero-positie voor het nieuwe logo gecreëerd. Centraal en brutaal staart het je aan vanuit het schap. Het logo komt letterlijk los van de eenkleurige achtergrond, die naar de smaak refereert. Omringd door bier, dat zichtbaar is door de transparante cirkel, zweeft het logo waardoor het nog meer loskomt van de achtergrond.

De achtergrondkleuren zijn niet zomaar gekozen en linken aan de al bekende smaken van de core range van Jopen. Aan de zijkanten worden de ronde vormen doorgetrokken en wordt de tekst bijpassend gebogen gepositioneerd als een oude urban vinylplaat. De ‘lege’ achterkant geeft ruimte voor veel leesbare informatie en de benodigde referenties, bijvoorbeeld de awards die de bieren hebben gewonnen

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie