Premium

Kornuit begint nieuwe campagne zonder 'hipsterman met baard'

Kornuit herintroduceert zichzelf als zelfstandig merk met een campagne voor en door de doelgroep.

Sinds begin april staat Kornuit op eigen benen en dat wil het biermerk nu vertellen aan het grote publiek. Tot nu toe was het merk altijd gelinkt aan Grolsch, maar dat is niet meer nodig. Bureau Fitzroy bedacht de nieuwe positionering, merkidentiteit, verpakking en tot slot ook een nieuwe reclamecampagne.

De campagne heet 'Made of Moments' en gaat over jongeren die ervaringen belangrijker vinden dan geld of status. In de campagnefilm (regisseur Bear Damen (CZAR)) zie je vrienden die naar een festival gaan, reizen langs de Portugese kust en thuis rondhangen.

Tom Trago

Muziek is belangrijk tijdens deze momenten, stelt Kornuit. Daarom werkte het merk samen met artiest Tom Trago, bekend van het nummer Bergen. De beelden in de reclamecampagne zie je ook terug in zijn nieuwe muziekvideo 'Working Machines', die eind deze week verschijnt.

Marketingmanager Jaap Sühre is vooral trots op het feit dat de campagne tot stand kwam in samenwerking met de doelgroep. 'Tijdens het hele proces werkten we samen met jongeren. Ik denk dat het daardoor een verrassende, frisse campagne is geworden.'

Oogstfeest

De campagnevideo is in elk geval heel anders dan de laatste video van Kornuit uit 2015. Daarin zag je stoere mannen uit de achterhoek tijdens een oogstfeest. Uitsmijter: 'Kornuit, verrassend fris pils.'

Puur Nederlandse markt

De nieuwe campagne voelt internationaal door de buitenlandse setting en het feit dat de hele commercial in het Engels is. Sühre legt uit dat de campagne puur bedoeld is voor de Nederlandse markt.

'We willen een bredere doelgroep aanspreken', vertelt hij. 'Mannen én vrouwen. Daarom draait het niet meer om de hipsterman met baard, maar om de mentaliteit van de doelgroep. Het rauwe van het merk, dat zit er nog steeds in.'

Festivals

Hij vertelt dat de overgang van 'achterhoeks oogstfeest' naar 'feestende wereldreizigers' geleidelijk ging. 'We hebben twee jaar lang eigenlijk geen tv-campagnes gehad voor Kornuit. In de tussentijd hebben we jongeren geprobeerd te raken op de plekken waar ze aanwezig zijn, bijvoorbeeld tijdens festivals. Inmiddels is Kornuit een bekend merk en zijn we klaar om nog bekender te worden.'

'Hij is krachtiger in het Engels'

Waarom is de commercial Engels, als hij op een nationale doelgroep gericht is? 'De doelgroep die wij willen bereiken accepteert Engels in commercials. In het Nederlands zou hij minder krachtig zijn.'

Hij benadrukt dat andere uitingen van Kornuit wel Nederlands zijn. De slogan 'verrassend fris pils' staat bijvoorbeeld nog steeds op de verpakkingen en in het logo.

Je ziet de nieuwe campagne online, in de bioscoop, op tv en in buitenreclame.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie