KPN introduceert 5G en de provider wil duidelijk maken dat dit nieuwe netwerk alles en iedereen verbindt. De introductie van de 5G-technologie zelf gaat al geruime tijd gepaard met verschillende onzekerheden en complotdenken bij het publiek met zelfs in brand gestoken zendmasten tot gevolg. Zo zou mogelijk vrijkomende straling koeien onrustig maken, effect hebben op verspreiding van covid en de bijenpopulatie doen krimpen. KPN wil met een bij de introductie behorende campagne, bestaande uit een commercial en een videoreeks, de onzekerheden rondom 5G wegnemen. De provider laat daarom voor- en tegenstanders aan het woord die allen verschillende opvattingen hebben. Dat kan, want volgens KPN zijn we allemaal meer verbonden dan ooit.
Met de campagne, ontwikkeld door Achtung!, verwacht KPN meer duidelijkheid te geven over wat voor een mogelijkheden 5G biedt en wil het daarnaast vertrouwen winnen, zowel van de zakelijke klant als van de consument. In de video’s is het Luuk Dresen die in gesprek gaat met de verschillende personen. De muziek in de commercial is ontwikkeld door zanger Braz.
De videoserie
Omdat er veel vragen zijn en ongerustheid is in Nederland betreffende 5G wil de provider graag een zo objectief mogelijk beeld schetsen van wat 5G is en wat de mogelijkheden en bezwaren zijn. Hier zegt het rustig de tijd voor te hebben genomen om het te kunnen duiden met geschikte voorbeelden. ‘Daarom is er gekozen voor een langer videoformat, waarbij de kijker echt aan de hand meegenomen wordt in de zoektocht van Dresen.’
De afleveringen van KPN met de voor- en tegenstanders van 5G
Antwoord op vragen die online leven
Op de vraag of er gebruik is gemaakt van een beïnvloedingexpert om de campagne inhoudelijk doeltreffende argumenten mee te geven, antwoordt een medewerker van bureau Achtung dat dit niet het geval is geweest. Het bureau geeft aan de vragen die online leven te hebben genomen als startpunt, zonder hierbij de lastige onderwerpen te schuwen om toch iedereen aan het woord te laten.
De campagne
De campagne loopt tot medio september en is te zien op de verschillende social kanalen van KPN. De volledige afleveringen waren te zien op IGTV, YouTube en LinkedIn.
Lees ook: YouTube weert complotvideo's 5G, maar de gekte was al compleet