Mama Cash begint internationale campagne voor vrouwenrechten #MyBodyIsMine  

De campagne is tot stand gekomen binnen het Engage The Future project, een initiatief van EndemolShine.

Vrouwen willen vrij zijn van geweld, zelf beslissen over hun lichaam, topless op het strand kunnen liggen of met een hoofddoek over straat kunnen lopen zonder lastig gevallen te worden. In de praktijk staan vrouwen onder voortdurende dreiging van geweld, signaleert Mama Cash. Het internationaal vrouwenfonds is daarom een internationale campagne begonnen: #MyBodyIsMine. De aftrap was gisteren in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Advertentie

Viral op Instagram

Vrouwen, trans en intersekse mensen plaatsten een tijdelijke tattoo met de tekst My Body Is Mine en deelden een selfie op Instagram. Meteen na de aftrap ging de campagne viral: binnen een paar uur tijd werd het speciaal voor deze campagne ontwikkelde #MyBodyIsMine filter op Instagram al 380.000 keer bekeken.

Ruim honderd vrouwen gaven het startsein voor #MyBodyIsMine door de tijdelijke tattoo op te plakken en in een groepsfoto een statement te maken over wat hun lichaam, vrijheid en autonomie voor hen betekenen. Ook Nederlandse influencers en BN'ers als Anna Nooshin, Diana Leeflang, Victoria Koblenko en Candy Dulfer steunen de campagne.

Zohra Moosa, directeur van Mama Cash: 'Patriarchaat blijft bestaan als we onze mond houden.  Dus we moeten onze stem laten horen en samenwerken.' Dit
kan met een tijdelijke gouden tattoo of het speciale #MyBodyIsMine Instagram filter te gebruiken.

Engage the Future

De #MyBodyIsMine campagne is tot stand gekomen binnen het Engage The Future project, een initiatief van EndemolShine – dat de campagne ook heeft geproduceerd - en de Bill & Melinda Gates Foundation. Doel is om non-profitorganisaties bekender te maken met de mogelijkheden van sociale en digitale media.

Onderdeel van dit initiatief was naast het volgen van workshops door experts uit het vak, het ontwikkelen van een digital native campagne en het pitchen daarvan aan een jury. Mama Cash heeft met de #mybodyismine campagne de uitvoer van hun campagne gewonnen.

Anna Nooshin
Anna Nooshin

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie