Premium

Nieuwe campagne tegen dodelijke ziekte ALS: ‘Geen tijd te verliezen’

Nabestaanden van overleden patiënten aan het woord, want: ‘Hoe indringender de boodschap, hoe beter.’

Nieuwe campagne tegen dodelijke ziekte ALS: ‘Geen tijd te verliezen’
Foto's: Lukas Göbel

Stichting ALS Nederland start nieuwe landelijke fondsenwervings-campagne: ‘Geen tijd te verliezen’. De campagne, ontwikkeld door Joe Public, is gebaseerd op de korte levensverwachting van ALS-patiënten, drie tot vijf jaar gemiddeld nadat de eerste symptomen zich hebben aangediend. Dit keer zijn het echter niet de patiënten die de confronterende boodschap over leven met ALS overdragen maar nabestaanden. 

Advertentie
advertisement
Nieuwe campagne tegen dodelijke ziekte ALS: ‘Geen tijd te verliezen’
Nieuwe campagne tegen dodelijke ziekte ALS: ‘Geen tijd te verliezen’ Foto's: Lukas Göbel

‘Hoe indringender hoe beter’

‘Hoe indringender hoe beter’, vindt ALS-patiënt en secretaris bij patiëntenvereniging ALS Patients Connected, Conny van der Meijden. ‘Want de realiteit is veel erger dan de campagne. Bewustwording en donaties zijn de weg naar het stoppen van deze verschrikkelijke ziekte. ‘Geen tijd te verliezen’ verwijst niet alleen naar de beperkte tijd die patiënten nog rest met familie en geliefden als de diagnose eenmaal is gesteld, maar ook naar de tijd die nodig is voor onderzoek naar de oorzaak en een medicijn.’

Duidelijk maken dat geen tijd is te verliezen

Het is inmiddels 10 jaar geleden sinds de spraakmakende campagne ‘Ik ben inmiddels overleden’ de ziekte ALS definitief op de kaart zette. Volgens ALS Nederland is opnieuw bewust gekozen voor een indringende benadering om aandacht te vragen voor deze nog steeds dodelijke ziekte. Zo is het in een van de video’s Marjan van den Eijnden die het verhaal over haar zoon vertelt: ‘Nicky is 29 jaar als hij overlijdt aan ALS. Hij laat twee kleine kinderen achter. Hij had maar drie jaar ALS.’ Om zo duidelijk te maken dat er op verschillende gebieden geen tijd te verliezen is.

Het verhaal van nabestaande Van den Eijnden

Marjan van den Eijnden - nabestaande van ALS-patiënt Nicky van den Eijnden

Fondsenwervende evenementen gecanceld

‘De klok tikt’, zegt ook Stichting ALS Nederland-directeur Gorrit-Jan Blonk. ‘Met het cancelen van onze fondsenwervende evenementen het afgelopen jaar zijn de inkomsten met 50% teruggelopen. Wetenschappelijk onderzoek is essentieel en daarvoor zijn we afhankelijk van donaties. We willen zoveel mogelijk levens redden, hoe eerder we een medicijn hebben hoe beter.’ Stichting ALS Nederland legt uit dat het niet alleen investeert in onderzoek, maar ook in een betere kwaliteit van leven voor de patiënten en hun dierbaren. ‘Ook hier is tijd een belangrijke factor. ALS-professionals moeten snel kunnen schakelen om binnen de beperkte tijd die rest de juiste zorg en ondersteuning te bieden.’

Campagne Stichting ALS Nederland: ‘Geen tijd te verliezen’
Campagne Stichting ALS Nederland: ‘Geen tijd te verliezen’

‘Echte verhalen’

Nabestaanden die meewerken aan de campagne geven aan het een eer te vinden mee te mogen werken voor het doel. Frederique Kram van Stichting ALS Nederland: ‘Zij verloren hun vader, moeder, kind, broer, opa of vrouw. Hun motivatie om mee te doen en zich in te zetten om ALS de wereld uit te helpen, is erg groot. Het is een eerlijke campagne omdat we verhalen vertellen van mensen die daadwerkelijk te maken hebben met ALS. Nabestaanden weten als geen ander hoe groot de tijdsdruk is.’ 

De campagne wordt landelijk uitgerold via buitenreclame, online-video, tv, radio, social, print en PR, met de nabestaanden die meedoen aan de campagne als ambassadeurs.

Lees ook:

 

Credits

Campagne Stichting ALS Nederland

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Opdrachtgever: Frederique Kram, Kiki Kruize, Juliette Arts

Account: Willemijn van Eeghen, Rosalieke Mulder

Creative director: Marcel Hartog

Creatie: Roel Ackerman, Wesley Uyleman, Ruben van Dijk

Productie: Sandra Derogee, Merel Groenenboom

Opnameleider: Joris Koster

Design: Bart ter Haar

Styling: Rasha Saafan

Focus puller: Harald Bleeker

Fotografie: Lukas Göbel

Dop: Theo Captein

Gaffer: Frank van Hekken

Sound: Robin Schlösser, MacLoud

Edit: Kim Hinrichs

Postproductie: Captcha! 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie