Politie wil diverser worden en lanceert wervingscampagne

Juist mensen die geschikt zijn maar drempels ervaren om te solliciteren, wil de politie bereiken, zegt Jari Kloppenburg van Steam.

De politie is een landelijke campagne gestart om nieuwe collega’s met een diverse achtergrond aan te trekken. In verschillende online video's vertellen 'echte agenten' over hun persoonlijke ervaringen met de politie. En die ervaringen zijn niet altijd positief.

Doel van de campagne, ontwikkeld door bureaus Steam en Dpplr, is het werven van nieuwe agenten met een diverse achtergrond voor 'een effectieve politie' die beter de connectie kan maken met de huidige samenleving, aldus de politie zelf.

De pay-off van de campagne 'Alles wat je in je hebt' moet laten zien dat niet een naam als Jansen of De Vries, maar achtergrond, kennis en ervaring de doorslag geven in het selectieproces. Anders gezegd: wat een persoon individueel meebrengt is voor de politie van toegevoegde waarde. De politie moet kortom meer herkenbaar en benaderbaar voor iedereen worden en heeft bovendien verschillende achtergronden 'keihard' nodig, in de wijk en in het contact met de burgers, zegt Martin Sitalsing, politiechef Midden Nederland.

Persoonlijke verhalen

De verschillende campagnefilms vertellen het persoonlijke verhaal van agenten werkzaam bij de politie, waarbij zij ingaan op hun verleden en waarom ze de keuze hebben gemaakt om bij de politie te gaan werken. Zo vertelt Cemal over zijn ervaring met etnisch profileren en Anna over haar contact met de politie nadat ze op jonge leeftijd te maken kreeg met seksueel overschrijdend gedrag. In de hoofdfilm komen de verhalen samen en worden potentiële kandidaten rechtstreeks aangesproken.

Verder kijken

Jari Kloppenburg, strategy director bij Steam, licht toe: 'Met deze campagne nodigen we geïnteresseerden in de politie uit om verder te kijken; om hun beeld over de politie op een positieve manier te veranderen. Juist de mensen die geschikt zijn, maar nog drempels ervaren bij ons te solliciteren, willen we bereiken.'

Minder vertrouwen

Desgevraagd zegt Politiewoordvoerder Hessel Koster dat uit eigen onderzoek inderdaad blijkt dat bij mensen met een migratieachtergrond minder vertrouwen in de Nederlandse politie is. Zij ervaren een zekere afstand tussen de politie en zullen dit dus ook minder snel als mogelijke werkgever beschouwen. Het streven van de politie is om de komende jaren in de Randstad te groeien naar 35% instroom van collega's met een migratieachtergrond. Daarbuiten zal dat percentage lager liggen, maar er wordt 'nog gekeken' naar preciezere verdeling, aldus Koster.

Evengoed neemt de diversiteit van politieorganisaties toe, blijkt uit cijfers van het CBS. Zo steeg het percentage aspiranten met een migratieachtergrond in de Randstad van 17% in 2020 naar 23% in 2021.

De campagne wordt uitgerold in online video, audio, digital out of home, in bioscopen en op social media. In de uitingen wordt verwezen naar deze sollicitatiepagina. Bekijk ‘m hieronder:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie