Sociaal experiment Fairtrade Nederland moet kloof tussen intentie en gedrag zichtbaar maken

Fairtrade Nederland wil consumenten meer laten nadenken over de keuzes die zij hebben.

Eerlijk wegen

Fairtrade Nederland komt met een film waarin middels een sociaal experiment duidelijk moet worden dat er een grote kloof gaapt tussen en intentie en gedrag als het gaat om het maken van duurzame keuzes. (Videoproductie: BetterMatter.) De film wordt uitgebracht in de week van 7 tot en met 15 mei: Fairtrade Week. ‘Hierin vragen wij weer aandacht voor onze missie, in samenwerking met bedrijven, winkels en vele vrijwilligers.’

Advertentie
advertisement

Vermoeide gezichten van koffieboeren

In de film beantwoorden willekeurige Nederlanders van diverse achtergronden een aantal duurzaamheidsvragen en dilemma’s, met behulp van een weegschaal. Meike Koster, marketing & communications manager Fairtrade Nederland: ‘We willen consumenten meer laten nadenken over de keuzes die zij hebben en het verschil dat ze voor mens en milieu kunnen maken met hun (aankoop)gedrag. Je ziet bij het winkelen niet de liters water en chemicaliën die worden gebruikt om jouw spijkerbroek te maken, of de vermoeide gezichten van koffieboeren die zich zorgen maken om de honger van hun kinderen als je een kop koffie drinkt. Wij zien vooral producten met vrolijke verpakkingen en mooie woorden om je aandacht af te leiden van de bittere waarheid die soms achter een product schuilt. De zogenaamde “intentie-gedrag kloof” is duidelijk zichtbaar in de film.’ Dit is de film (full credits onderaan):

Fairtrade's Social Experiment

Doelstelling

De belangrijkste KPI die Fairtrade Nederland zich met de film stelt is dat mensen zich nog meer bewust worden van wat Fairtrade inhoudt en dat je via Fairtrade bijdraagt aan een eerlijkere en schonere wereld.

Fairtrade Week

Duizenden supermarkten en (wereld)winkels doen mee aan de Fairtrade Week. De bedoeling is dat tijdens de week meer mensen in aanraking komen met Fairtrade producten.

De volgende retailers doen mee:

  • Action
  • Albert Heijn
  • Aldi
  • Boon’s Markt
  • Coop
  • Ekoplaza
  • Hema
  • Hoogvliet
  • Lidl
  • MCD
  • Plus
  • Spar
  • Waar
  • Wereldwinkel

Niet alleen retailers en merken doen mee, ook vrijwilligers zetten zich in voor Fairtrade en organiseren activiteiten door het hele land. Meer informatie over de Fairtrade Week is te vinden via de website.

Credits

Account: Jasper Admiraal

Regisseur/creative: Floris Kruijer

Producer: Brechje van Bladel

Creative Director: Auke van Rossum

Strategie: Wouter van Rijn

Productieassistenten: Kamiel Altena & Nina Romp

DOP: Danny Noordanus

Gaffer: Valérie Blom

Geluid: Wouter Tjaden

Visagie: MakeupByHaroz

Locatie: Lijm & Cultuur Delft

Fairtrade: Meike Koster, Jenna Heysters, Kiki Maat

PR: Maureen Steenks (BacktoBack PR) en Melanie Butter

Advertentie